Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
200 hus i rød støysone ved ny Oslo-rullebane
Dersom det bygges ny rullebane på Oslo lufthavn, vil over 200 hus havne innenfor sonen med mest støy. Omtrent én av ti hus må innløses, mener Avinor.
Det skriver NRK Østlandssendingen i en artikkel på sine nettsider torsdag.
– Det er viktig å presisere at hus som ligger i rød støysone ikke må automatisk innløses. Det er mange som kan klare seg med støyisolerende tiltak som å isolere bedre eller skifte vinduer, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor.
Flere plager
I 2012 beregnet flyplasseieren hvor mange hus som må fraflyttes ved utbygging av en ny rullebane øst for dagens flyplass. Da kom de frem til mellom 15 og 20 hus. I dette tallet inngår også hus som fysisk står i veien for rullebanen og må rives, skriver NRK.
Beregningene deres viser at over 200 hus vil ligge i såkalt rød støysone. Mens Avinor mener det er støynivået inne i boligene som er avgjørende, mener Folkehelseinstituttet at dette blir for enkelt.
– Det er ikke mulig å skjerme seg for flystøy. Dette er områder med eneboliger og hager, og du får ikke en stille side av huset, sier seniorforsker Norun Hjertager Krog til NRK.
Ofte får de som bor i slike røde støysoner plager.
– De kan få søvnforstyrrelser og støyplager som er en type stressreaksjon. Dette er ikke bra hvis det blir kronisk over tid. Da kan de verste helsekonsekvensene bli forhøyet blodtrykk og hjerte-karlidelser, sier Krog.
Ordføreren skeptisk
Ullensaker kommune er planmyndighet for en tredje rullebane. Ordfører Tom Staahle uttaler at han ikke liker signalene Avinor sender.
– Det handler om å ha det trivelige inne i huset sitt, men også å kunne bruke fasilitetene utenfor. Når du bor i rød sone, vil du være veldig støyutsatt. Det vil begrense bruken av utearealet, sier ordfører Tom Staahle.
Avinor understreker overfor NRK at tallene fra 2012 skal oppdateres i løpet av året, og at det endelige tallet på hvor mange hus som må innløses, da vil bli mer klart.