Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen

Bane NOR kritisk til havnegate i Kristiansand

Jernbanesporet langs havna i Kristiansand vil gå parallelt med den nye havnegaten når den etter planen står ferdig. Bane NOR frykter plasseringen vil føre til fotgjengere i sporet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver NRK Sørlandet i en artikkel på sine nettsider.

«Det vil gå godstog og ellers mye annen trafikk og det er ikke forenlig med vrimleområde eller skolevei for barna til Grim skole», skriver Bane NOR i en uttalelse til Statens vegvesens veiplaner på havna i Kristiansand.

Planene skisserer flere overgangsfelt over jernbanelinjen for fotgjengere for å komme seg fra ett gangareal til et annet, og Bane NOR uttrykker skepsis til kryssing av jernbanen på samme plan.

Planleggingsleder i Statens vegvesen Øystein Aalen sier til NRK at det er vanskelig å unngå at folk må krysse jernbanesporet når det nye havneområdet står ferdig.

– Bane NOR er skeptiske til at det skal bli mye fotgjengerkryssing av dette jernbanesporet, men hovedsaken er at det skal være gode og trafikksikre løsninger i dette området, og det ivaretar vi, sier Aalen.

Han sier at Statens vegvesen har hatt samtaler med Bane NOR om saken.

– Vi har hatt gode drøftinger med Bane NOR om dette, og det er jo slik at vi er midt i byen. Og det er jo jernbanespor i området i dag også, så fotgjengerkrysninger av jernbanesporet er jo ikke noe nytt, sier han.

Planene om ny havnegate skal til politisk sluttbehandling i Kristiansand kommune i løpet av høsten.

Powered by Labrador CMS