Opphopning av is ved Otta bru. Foto: Bane NOR

Bane Nor stanset overvåking av Otta bru etter tiltak

Selv om de visste at utbedringene av Otta bru kunne endre is- og vannforholdene i elva, stanset Bane Nor overvåkingen av bevegelsene i brua i fjor sommer.

Publisert

Reparasjonen av pilarene på jernbanebrua i Otta sentrum ble avsluttet i mars i fjor etter at den ble påført omfattende skader under uværet Hans i 2023. Etter uværet ble det montert sensorovervåking på brua, men den ble avsluttet i fjor sommer, bare et par måneder etter utbedringene, opplyser Bane Nor.

– Sensorovervåkingen viste stabile målinger under hele perioden, og vi sluttet å overvåke etter at vi hadde utført tiltakene og målingene fortsatte å være stabile, skriver seniorrådgiver Kirsten McDonagh i Bane Nor til Teknisk Ukeblad.

Da beboere i området varslet om erosjon ved landkaret i januar, var det ingen overvåking av brua, skriver Teknisk Ukeblad.

Landkarene var ikke blitt gjenstand for noen utbedring eller forsterkning selv om de øvrige tiltakene ville kunne endre vannstrømmer og kreftene på bruelementene, går det fram av analyser som ble utført av konsulentfirmaet Rambøll og av Bane Nor selv.

Jernbanebrua over elva Otta har vært stengt siden 22. januar etter at isdannelser og høy vannstand har ført til at et av bruas landkar har flyttet seg opptil 15 centimeter. Det ble først varslet at Dovrebanen måtte holde stengt fram til 5. februar, men dette er siden blitt forlenget til midten av april.

SJ Norge er selskapet som kjører passasjertog på Dovrebanen. Selskapet har varslet at stengingen fører til store ekstrautgifter.



Powered by Labrador CMS