Vaksdal er et av områdene der prosjektet planlegger å starte opp berg- og skredssikring av anleggsområdene først. Midt på bildet ser vi dagens E16.Audun Solheim, Statens vegvesen.
Varsler første Arna-Stanghelle-utlysning i januar
Hvis forslag til statsbudsjett vedtas, kan Fellesprosjektet Arna – Stanghelle lyse ut den første kontrakten på fysiske arbeider i januar. Samtidig er gigantprosjektet i gang med oppbyggingen av prosjektorganisasjonen.
For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det
prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to
kontrakter i markedet.
Annonse
Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til
prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise for berg- og skredsikring som gjelder sikring av anleggsområdene. Denne entreprisen vil
markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
Dersom forslag til statsbudsjett vedtas, kan prosjektet lyse
ut kontrakten for berg- og skredsikring av anleggsområdene i januar 2025. Det
tar omtrent 6 måneder å få på plass entreprenør, og arbeidet kan tidligst
starte opp sommeren 2025. Områdene som skal skredsikres er på Stanghelle, Helle
og Vaksdal, skriver Statens vegvesen.
Opptrapping
Samtidig som Fellesprosjektet Arna – Stanghelle venter på å
lys ut de første entreprisen i markedet har gigantprosjektet startet letingen
etter flere ledere. Prosjektorganisasjonen teller i dag om lag 20 personer, og
nå starter det som er begynnelsen på en opptrapping i prosjektet, skriver
Vegvesenet i meldingen.
– Vi skal nå ansette til noen av prosjektets mest sentrale
stillinger, forteller prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad.
Stillinger som «aldri lyses ut»
Totalt seks stillinger er nå ute, blant dem fire prosjektlederstillinger
hver med ansvar for sitt geografiske område. Tre av stillingene har
ansettelsesforhold i Statens vegvesen og tre i Bane NOR.
Byggeleder som skal lede den første tunnelentreprisen og leder for økonomi og
usikkerhetsstyring er også lyst ut.
Assisterende prosjektsjef Anne Katrine Laskemoen Herdlevær
understreker viktigheten av disse rollene for prosjektets suksess.
– Vi rigger oss nå for byggefase, og må besette flere
nøkkelroller i prosjektet. Vi ser etter erfarne prosjektledere som ønsker å
lede utbygging av både bane og vei. Dette er unike stillinger som «aldri lyses
ut» så nå håper vi at folk kjenner sin besøkelsestid, sier Herdlevær.