Prosjektet omfatter blant annet bygging av nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss. Illustrasjon: Rambøll / Sweco / Bane NOR

Bane NOR åpner InterCity-konkurranse

Konkurransegrunnlaget for Bane NORs totalentreprise for underbygning i forbindelse med nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad er nå ute i leverandørmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding onsdag.

Prosjektsjef i Bane NOR Jarle Rasmussen.

Jernbaneutbyggeren skriver i meldingen at de nå inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase.

Les hele konkurransegrunnlaget her.

Kontraktsignering er planlagt tidlig i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024, heter det i meldingen.

Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold.

Kontrakten er for omtrent ti kilometer med underbygning, og inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 kilometer, to store løsmassekulverter og nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.

– Prosjektet er i rute, og etter intensiv planlegging er vi selvsagt spente på responsen fra markedet. Dette er en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.

Powered by Labrador CMS