Prosjektet omfatter blant annet bygging av nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss. Illustrasjon: Rambøll / Sweco / Bane NOR
Bane NOR åpner InterCity-konkurranse
Konkurransegrunnlaget for Bane NORs totalentreprise for underbygning i forbindelse med nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad er nå ute i leverandørmarkedet.
Kontraktsignering er planlagt tidlig i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024, heter det i meldingen.
Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold.
Kontrakten er for omtrent ti kilometer med underbygning, og inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 kilometer, to store løsmassekulverter og nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.
– Prosjektet er i rute, og etter intensiv planlegging er vi selvsagt spente på responsen fra markedet. Dette er en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.