Kontrakten omfatter blant annet byggingen av Minnevika jernbanebru, som med sine 836 meter blir Norges lengste jernbanebru. Illustrasjon: Bane NOR
Disse tre er videre i konkurransen om Norges lengste jernbanebru
Bane NOR inviterer tre entreprenører videre i konkurransen om å bygge dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset i Eidsvoll, et prosjekt som blant annet omfatter bygging av 836 meter lange Minnevika jernbanebru.
Det skriver Bane NOR i en pressemelding fredag.
Eidsvoll-strekningen er en del av Intercity-utbyggingen langs Dovrebanen.
Entreprenørene som inviteres videre i konkurransen er:
- Fellesforetaket BetonmastHæhre Anlegg og PNC
- NCC Norge
- Veidekke Entreprenør
– Vi er veldig godt fornøyde med responsen i markedet, og det er tre solide entreprenører som nå er med videre. Kontrakten planlegges og tildeles våren 2019, og byggingen skal etter planen starte før sommeren, forteller prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug I. Resset.
Strekningen har vært lyst ut før, men Bane NOR avlyste konkurransen på grunn av manglende konkurranse.
Intercity-utbyggingen vil gi kortere reisetid og hyppigere avganger for de reisende med Dovrebanen, skriver Bane NOR, som ikke ønsker å si noe om hvor mange entreprenører som søkte om å kvalifisere seg for prosjektet.
Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord - Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en tunnel på Kråkvål, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på 836 meter. Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru, og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.
Dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset skal tas i bruk i 2023.
I september i år signerte for øvrig NCC Norge kontrakt om bygging av Intercity-dobbeltspor sør for Eidsvoll, strekningen Venjar – Eidsvoll nord. Når begge Intercity-utbyggingene ved Eidsvoll er ferdig, vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Hamar, heter det i pressemeldingen.