Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR (til venstre) og administrerende direktør Hans Olav Storkås i NRC Group.

Bane NOR signerte Vestfoldbanen-kontraktmed NRC

Bane NOR har signert kontrakt for jernbanetekniske arbeider for Intercity-prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker, med arbeidsfellesskapet NRC Anlegg og NRC Bane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding torsdag.

Bane NOR skal bygge 13,6 kilometer nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Nykirke sør for Holmestrand og Barkåker nord for Tønsberg. Kontrakten som Bane NOR har signert med arbeidsfellesskapet mellom NRC Anlegg og NRC Bane, har en verdi på 793 millioner kroner, og er en totalentreprise som omfatter alle jernbanetekniske arbeider for det nye dobbeltsporet, med unntak av signalarbeider.

Kontrakten ble tildelt i slutten av oktober.

– Dette er den fjerde store kontrakten vi signerer i løpet av kort tid for utbygging av to nye dobbeltsporstrekninger på Vestfoldbanen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

NRC planlegger, ifølge pressemeldingen, å starte prosjekteringsarbeidet i fjerde kvartal 2019. Oppstart på utbygging er forventet i 2022 med sluttføring i 2024.

– NRC Anlegg AS og NRC Bane AS er heleid av NRC Group. NRC Group har systematisk posisjonert seg for veksten i jernbaneinvesteringer i Norge. Tildelingen av denne store totalentreprisen innenfor jernbanetekniske fag i Norge i konkurranse med norske og europeiske aktører, synliggjør vår kompetanse og konkurransedyktighet i markedet. Den omfattende og tverrfaglige jernbanetekniske entreprisen stiller store krav til at entreprenøren må ivareta helhet og ikke bare enkeltfag, sier administrerende direktør i NRC Group, Henning Olsen, i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS