Bygging av betongtunnel på Follobanen i Oslo.

HAB signerte den første av fire Follobane-kontrakter etter Condotte

Bane NOR har signert den første av fire kontrakter på Follobanen etter hevingen med den italienske totalentreprenøren Condotte.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Bane NOR i en pressemelding mandag.

Kontrakten Oslo S – Bispegata er inngått med HAB Constructions AS (HAB), og omfatter blant annet betongkonstruksjoner i forbindelse med innføring av Follobanen inn mot Oslo S.

Arbeidet omfattet av denne kontrakten starter opp umiddelbart, og vil vare til sommeren 2021, skriver Bane NOR i meldingen.

– Bane NOR er generelt fornøyd med interessen for alle de fire kontraktene som skal inngås. De resterende to konkurransene i området «Civil» er i rute med tanke på vår tidsplan, og en av disse forventes tildelt denne uken og den siste i august, sier Jan Vormeland anskaffelsesleder i Follobaneprosjektet.

De to andre kontraktene som var omfattet av Condotte-kontrakten EPC Oslo S Civil, er Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga, som tildeles denne uken, og Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen, som tildeles i august.

Arbeidet som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast, Ekeberg UB, er tildelt AF Gruppen AS, og vil undertegnes etter ferien, skriver Bane NOR.

De fire kontraktene er utførelsesentrepriser basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405, fordi prosjekteringsarbeidet i all hovedsak er fullført, heter det i pressemeldingen.

Follobaneprosjektet er i dag nær 65 prosent ferdig. Tunnelboringen med fire, store tunnelboremaskiner er 75 prosent ferdig, skriver Bane NOR videre i meldingen.

Prosjektet, som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder, og skal etter planen være ferdig i desember 2021.

Powered by Labrador CMS