Bygging av betongtunnel på Follobanen i Oslo.

HAB signerte den første av fire Follobane-kontrakter etter Condotte

Bane NOR har signert den første av fire kontrakter på Follobanen etter hevingen med den italienske totalentreprenøren Condotte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding mandag.

Kontrakten Oslo S – Bispegata er inngått med HAB Constructions AS (HAB), og omfatter blant annet betongkonstruksjoner i forbindelse med innføring av Follobanen inn mot Oslo S.

Arbeidet omfattet av denne kontrakten starter opp umiddelbart, og vil vare til sommeren 2021, skriver Bane NOR i meldingen.

– Bane NOR er generelt fornøyd med interessen for alle de fire kontraktene som skal inngås. De resterende to konkurransene i området «Civil» er i rute med tanke på vår tidsplan, og en av disse forventes tildelt denne uken og den siste i august, sier Jan Vormeland anskaffelsesleder i Follobaneprosjektet.

De to andre kontraktene som var omfattet av Condotte-kontrakten EPC Oslo S Civil, er Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga, som tildeles denne uken, og Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen, som tildeles i august.

Arbeidet som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast, Ekeberg UB, er tildelt AF Gruppen AS, og vil undertegnes etter ferien, skriver Bane NOR.

De fire kontraktene er utførelsesentrepriser basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405, fordi prosjekteringsarbeidet i all hovedsak er fullført, heter det i pressemeldingen.

Follobaneprosjektet er i dag nær 65 prosent ferdig. Tunnelboringen med fire, store tunnelboremaskiner er 75 prosent ferdig, skriver Bane NOR videre i meldingen.

Prosjektet, som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder, og skal etter planen være ferdig i desember 2021.

Powered by Labrador CMS