Nittedal stasjon. ILLUSTRASJON: Bane NOR

NRC skal oppgradere Nittedal stasjon for Bane NOR

Bane NOR har signert kontrakt med NRC Norge AS om oppgraderingen av Nittedal stasjon. Kontrakten er en totalentreprise og har en verdi på 220 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Kontrakten omfatter både prosjektering og gjennomføring av arbeidene, skriver Bane NOR i en pressemelding.

De forberedende arbeidene starter i desember 2020 og det er planlagt at oppgraderingen av Nittedal stasjon er ferdig i løpet av august 2022.

Arbeidet som skal gjøres på og rundt Nittedal stasjon de neste to årene er en del av en større satsing på Gjøvikbanen. Oppgraderinger langs hele banestrekningen gjør at det fra høsten 2022 blant annet blir mulig å kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Jaren og Oslo og Gjøvik. I tillegg øker det kapasiteten for gods.

Flere arbeidsoppgaver

Prosjektet omfatter et bredt spekter av arbeidsoppgaver. Den gamle gangbrua over sporene skal rives og det skal bygges en ny, inkludert heis og trapp. Det blir bygd to nye plattformer som er 220 meter lange. I retning Oslo blir sporet på stasjonen forlenget fra 340 meter til 640 meter.

Kontaktledningsanlegget skal oppgraderes med nye master og ledninger, og stasjonen skal gjøres klar for innføring av det digitale signalsystemet ERTMS ved å legge kabelkanaler og fundament for nytt el-hus.

– Klør etter å komme igang

Det skal legges nye spor og fire nye sporveksler, i tillegg til at det skal bygges en støttemur mot Sørliveien. Parkeringsplassene på både nord- og sørsiden av stasjonen skal utvides.

– Vi er veldig fornøyde med å ha fått inn en erfaren jernbaneentreprenør som nå også skal stå for prosjekteringen i form av en totalentreprise. NRC har skissert et godt opplegg for samhandling med sine partnere, og også med oss i Bane NOR. Vi gleder oss til å ta del i et godt samarbeid, og klør etter å komme i gang med denne moderniseringen av Nittedal stasjon, sier Bane NOR sin prosjektleder for Nittedal stasjon, Tom-Erik Rørheim, i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS