Fra sydenenden av Mossetunnelen, der det er gjenopptatt arbeider med injeksjon som skal begrense vanninntrengning. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor.
Fra sydenenden av Mossetunnelen, der det er gjenopptatt arbeider med injeksjon som skal begrense vanninntrengning.

Bane Nor: Har gjenopptatt injeksjonsarbeider i Mossetunnelen

I slutten av januar dro Bane Nor i nødbremsen for alt fysisk arbeid på 9 av 10 kilometer på jernbaneutbyggingen i Moss, og krevde full stopp. Nå har Bane Nor gjenopptatt injeksjonsarbeider i Mossetunnelen, selv om de «fortsatt ikke er helt i mål».

Publisert Sist oppdatert

31. januar skrev Byggeindustrien at det ikke var den problematiske sentrumsdelen som var rammet denne gangen.

– MossIA er nå i gang med injeksjonsarbeider syd i Mossetunnelen. Helt siden stansen har vi jobbet hardt sammen med MossIA for å lukke avvik med mål om å komme i gang igjen så raskt som mulig, sier fungerende prosjektsjef i Bane Nor, Per Olav Moslet, til Byggeindustrien.

Mossetunnelen er en av seks deler i MossIAs kontrakt. Selve tunneldrivingen av Mossetunnelen var ferdig i juni 2023.

MossIA har gjort mange forbedringer etter at de ble pålagt stans, ifølge Moslet.

– Selv om vi fortsatt ikke er helt i mål, så er vi kommet dit at injeksjonsarbeider i Mossetunnelen nå er gjenopptatt. Når det gjelder resterende arbeider, så jobber vi mot at det kan igangsettes så raskt som mulig etter påske, forteller Moslet.

Bane Nor må komme tilbake til hvordan uoverensstemmelsen blir løst økonomisk mens taksameteret i Moss går.

– All oppmerksomhet nå er rettet mot å lukke alle avvik, og igangsette alt arbeid, påpeker Moslet.

– Fornøyde med at vi har unngått permitteringer

Byggeindustrien har vært i kontakt med MossIA. De henviser oss til en pressemelding fra Bane Nor, og sier de kan koordinere et ytterligere svar fra deres prosjektdirektør, Carsten Rosskamp, dersom vi ønsker det.

I pressemeldingen fra Bane Nor skriver byggherren at det jobbes mot at alt arbeid gjenopptas ikke lenge etter påske.

– Det har vært en krevende periode med stans, men vi har hele tiden hatt en konstruktiv dialog med byggherre Bane Nor. Gjenopptakelsen av arbeidene i Mossetunnelen representerer et viktig skritt i riktig retning, sier Rosskamp i pressemeldingen.

– Vi er fornøyde med at vi har unngått permitteringer i MossIA så langt. Vi sikter nå på at også de resterende arbeidene kan starte opp så fort som mulig etter påske, forteller han.

Fra riggen som styrer injeksjonsarbeidet i Mossetunnelen. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor.
Fra riggen som styrer injeksjonsarbeidet i Mossetunnelen.

– Gjort en del alvorlige funn

Det var i slutten av januar at Bane Nor dro i nødbremsen i Moss. Daværende prosjektsjef Eirik Harding Hansen, som nå er konstituert prosjektdirektør i Bane Nors Utbyggingsenhet øst, fortalte at det var flere grunner til at Bane Nor stanset arbeidene.

– Vi har gjennomført revisjon av entreprenør på generelt kvalitetsarbeid, ytre miljø og hvordan det jobbes med sikkerhet. Det er gjort en del alvorlige funn som i seg selv må lukkes. I tillegg er det andre forhold som vi mener bør forbedres innenfor kvalitet, miljø og sikkerhet. I tillegg må det foreligge en permanent løsning for vannhåndtering på Carlberg, sa Hansen.

– Vi er fast besluttet på å samarbeide fullt ut med Bane Nor for å sikre at alle nødvendige forbedringer blir implementert så fort det lar seg gjøre, sa Carsten Rosskamp i MossIA.

Problemprosjekt

Jernbaneutbyggingen i Moss har møtt på flere problemer siden oppstarten.

I september ble det kjent at prosjektet må skyve på åpningen til 2030. Det ga prosjektet en forsinkelse på fire år.

I høst ble det også kjent at togprosjektet i Moss har gått på en ny milliardsmell. Ti kilometer dobbeltspor gjennom byen skulle koste 6 milliarder i 2017, mens prisen nå er på 25 milliarder kroner.

I februar 2021 ble det bråbrems i sentrumsdelen av prosjektet på grunn av ny kunnskap om kvikkleirefaresonen i det såkalte Kransen-området. Det har gitt prosjektet store kostnadsøkninger og tidsforskyvinger.

Powered by Labrador CMS