Foto: Gorm Kallestad / NTB
Bane Nor vurderer å droppe nytt signalsystem i flere store prosjekter
Signalsystemet ERTMS skulle forhindre forsinkelser og samkjøre jernbanenettet med resten av Europa. Nå er det nok en gang forsinket, skriver Teknisk Ukeblad.
Forsinkelsen av det nye, digitale signalsystemet ERTMS kan skape forsinkelser og kostnadssmeller i flere av Norges største jernbaneprosjekter.
For å unngå flere utsettelser og kostnadsøkninger, vurderer Bane Nor nå å bygge ut nye prosjekter med konvensjonelle signalsystemer i tillegg, skriver Teknisk Ukeblad.
Det går fram av statsbudsjettet som ble lagt fram tidligere denne måneden.
ERTMS er allerede tatt midlertidig ut av minst ett prosjekt, skriver TU. Drammen stasjon og dobbeltsporet Drammen–Kobbervikdalen skal åpnes med midlertidig signalanlegg i 2025. Det samme vurderes i et prosjekt på Vestfoldbanen.
Bane Nor er i gang med å re-planlegge utrullingen av ERTMS og regner med å ha en ny plan klar til våren 2025.
Kartleggingen av muligheten for å «frikoble» prosjekter fra ERTMS vil være en del av dette, opplyser fungerende kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i Bane Nor til TU.