Fra riggen som styrer injeksjonsarbeidet i Mossetunnelen. Nå viser det seg at entreprenøren ikke klarer å levere i henhold til kontrakt.
Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor.
Bane Nors milliardsluk sliter med vann – får ikke tunnel tett nok
Entreprenøren klarer ikke å levere den nye jernbanetunnelen i Moss så tett som kontrakten krever til tross for omfattende etterinjisering.
Bane Nor har hatt store utfordringer i Moss. Nå viser det seg at lekker mer vann enn forventet inn i den nye Mosstunnelen.
I et brev til Bane Nor som Teknisk Ukeblad har fått innsyn i, skriver entreprenøren at de ikke lenger ser det som sannsynlig at de kan tette tunnelen i henhold til kontrakten.
«Som selskapet er kjent med, har entreprenøren, til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid, ikke klart å oppnå den kontraktsmessig avtalte vanninnstrømningsraten i tunnelen», skriver Mossia i brevet til Bane Nor.
Diskusjon om pris
Ifølge TU er de to partene i diskusjon om pris for en udrenert løsning av tunnelen. Det går frem av brevet at Mossia ønsker en avklaring om hva de skal gjøre videre i prosjektet.
– Stedvis er ikke de opprinnelige grenseverdiene for innlekkasje oppnådd, skriver fungerende prosjektsjef Per Olav Moslet i en epost til Teknisk Ukeblad.
Moslet ønsker ikke å svare på hva årsaken til at tunnelen ikke er tettet i henhold til kontrakten er og viser til at det er en diskusjon mellom byggherre og entreprenør.
Den fungerende prosjektsjefen svarer heller ikke på hvilke konsekvenser det vil ha for prosjektet at tunnelen leveres udrenert fra entreprenøren.
I brevet skriver Mossia at etterinjeksjonen i Mossetunnelen er på prosjektets kritiske linje og at de venter at det økte omfanget av etterinjeksjon vil ha en innvirkning på prosjektplanen.
Byggeindustrien har vært i kontakt med Bane Nor, men de sier de ikke har ytterligere kommentarer til saken.
Entreprenørselskapet MossIA viser til Bane Nor for kommentarer.
– MossIA ønsker ikke å kommentere ytterligere i denne saken, da slik kommunikasjon mellom totalentreprenør og byggherre er ment for de involverte partene, skriver de i en epost til Byggeindustrien.
Flere problemer
Prosjektet i Moss har støtt på en rekke problemer siden oppstarten. I februar 2021 ble det bråbrems i sentrumsdelen av prosjektet på grunn av ny kunnskap om kvikkleirefaresonen i det såkalte Kransen-området. Denne delen av prosjektet ble tatt ut av kontrkten med MossIA.
I september ble det kjent at prosjektet må skyve på åpningen til 2030. Det ga prosjektet en ny forsinkelse på fire år. Bane Nor har heller ikke utelukket at utsettelsen kan bli enda lenger.
Samtidig øker prislappen. Ti kilometer dobbeltspor gjennom byen skulle koste rundt seks milliarder i 2017, har nå en en øvre kostnadsramme på 27,6 milliarder.