Støpingen av brudekket ble et prakteksempel på godt samarbeid mellom mange aktører. Over 90 personer deltok på jobben med byggherren Statens vegvesen, Hæhre Entreprenør, betongleverandøren Hallingdal Betong og trafikkdirigenter som hovedaktører, skriver Vegvesenet i en melding.
Annonse
Arbeidene pågikk i mer enn 22 sammenhengende timer, og det var til enhver tid 13-15 biler fra Hallingdal Betong på veien. Betongbilene gikk i skytteltrafikk mellom Torpo i Hallingdal og Hemsedal med leveranse til brustøpen på Skjøiten, opplyser Vegvesenet.
Ifølge byggherren ble støpearbeidene utført i friskt, ruskete vintervær med tidvis tett snødrev med kolonnekjøring over Hemsedalsfjellet.
Nye Skjøiten bru er 90 meter lang og ligger snaue 50 meter nedstrøms dagens bru fra 1937. Det gikk med noe over 700 kubikkmeter betong til maratonstøpen av brudekket, som ifølge Vegvesenet ble avviklet uten noen trafikkproblemer på rv. 52.
– Jeg vil takke for vel utført arbeid fra alle involverte, sier byggeleder Tone Bakken i States vegvesen.
Etter planen skal den nye brua åpnes for trafikk til sommeren. Når ny bru er ferdig blir den gamle brua revet, mens de gamle landkarene blir stående som veiminne, opplyser Vegvesenet.
I samme prosjekt vil det frem mot sommeren også pågå andre utbedringsarbeider på rv. 52. Ifølge byggherren skal eksisterende vei masseutskiftes, stikkrenner skal skiftes og grøftene skal utbedres.