Mens gradestokken viste 35 grader i juli, og mange badet i sol og varme, ofret Tristan Steinsrud ferien for å jobbe på spreng med Follobanen, slik at togtrafikken kunne gå som normalt igjen etter sommeren.
Annonse
– Det var seks hektiske uker der vi jobbet syv dager i uka i to tolvtimersskift for å bli ferdige, forteller Steinsrud. En av de mest spektakulære aktivitetene som skulle foregå under den planlagte togstansen i ferieukene, var skyving av to gigantiske betongkulverter inn under Østfoldbanens spor, samtidig som massene ble fjernet og transportert ut.
Denne metoden hadde aldri blitt utprøvd i Norge før, så det var knyttet en viss spenning til oppgaven. - Takket være dyktige medarbeidere gikk imidlertid alt etter planen, og prosjektet ble overlevert til Bane NOR med null skader hele to uker før fristen, skriver BetonmastHæhre i en pressemelding.
Arbeidet ble utført hele døgnet på skift. 21-åringen, som normalt jobber som maskinfører på et annet prosjekt i BetonmastHæhre, stilte opp fordi han synes oppdraget virket spennende.
I løpet av seks uker skulle skinner på Follobanen demonteres, 15 000 kubikkmeter masser graves ut, og to ferdigstøpte kulverter på totalt 80 meter og vanvittige 7 000 tonn jekkes på plass.
Sammen med over 40 andre medarbeidere stilte Steinsrud opp i ferieukene.
– Jeg hadde noen uker ferie og bestemte meg for å komme til Oslo og hjelpe til på Follobanen. Enkelte dager var forferdelig varme inne i graveren med arbeidsklær, men det viktigste var å bli ferdig i tide. Ferie kan jeg ta når jeg blir gammel, fleiper han.