Se Kruse Smiths krumme kraftkonstruksjon

Dam Sarvsfossen er en del av den største kraftutbyggingen på 20 år på Sørlandet. Med en skreddersydd og hittil uprøvd forskalingsnyhet fra Doka, har den dobbelkrumme demningen kunnet bygges som en slank kraftkar. Se bildeserie nederst i artikkelen.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

I siste papirutgave av Byggeindustrien kunne vi fortelle om dam Sarvsfossen i Setesdalen. Omtrent 50 meter høy og 150 meter lang ved ferdigstillelse, vil den kraftige demningen stenge for Sarvsjuvet midt i Bykle kommune.

Dam Sarvsfossen vil heve vannstanden i Sarvsjuvet med 40 meter, og hele magasinet vil romme rundt 3,5 milliarder liter vann. Sarvsjuvet er dog kun ment å brukes til å øke fallhøyden på vannet som går til Skarg kraftverk til en høyde på 82 meter, og dermed øke trykket i turbinene. Vannet fra Sarvsfossen går gjennom en eksisterende tunnel til det nye kraftverket, samtidig som et nettverk av 20 kilometer ny tunnel overfører vann til Skarg og Brokke kraftverk fra flere omkringliggende vannmagasin i Otravassdraget.

Utbyggingen av Brokke Nord og Sør, samt Skarg kraftverk består av fire parallelle prosjekter, og har en kostnadsramme på 900 millioner kroner. Utbyggingen vil øke kraftproduksjonen i vassdraget med til sammen 175 gigawattimer i nye Skarg kraftverk og kraftverkene Brokke og Hekni, hvilket tilsvarer strømforbruket til 9.000 eneboliger.

Det er kun lagt opp til en reguleringshøyde på maksimum tre meter i dam Sarvsfossen, eller omtrent 600 millioner liter vann, så vannet får ikke samlet seg opp lenge før det sluses inn i systemet. Hele magasinet fylles opp på omtrent 14 timer ved gjennomsnittlig tilsig.

Slank og kraftig

Demningen som holder disse vannmengdene tilbake er en overraskende slank konstruksjon, bestående av omtrent 19.500 kubikkmeter betong. Mye av grunnen til at dette er mulig, er den dobbelkrumme formen som er valgt i konstruksjonen.

Selv om Setesdal-området ikke akkurat er ukjent med demninger for utnyttelse av vannkraft, er denne formen uvanlig også her.

Implenias underentreprenør i prosjektet, med ansvar for dambyggingen, Kruse Smith, har dermed hatt mye nytt å jobbe med siden arbeidet på demningen startet for omtrent ett år siden.

– Det er et svært spennende prosjekt med kort byggetid. Første støp var 20. Oktober 2012,og per dags dato har vi levert omtrent 15.000 kubikkmeter betong i dammen. Opprinnelig var dette kontraktsmengde, men mengdene er stipulert økt til 19.500 kubikkmeter når dammen er ferdig, sier driftsleder for prosjektet i Kruse Smith, Thomas Odde.

– Radien og kurven på demningen forandrer seg hele tiden, og det fins ikke to like kvadratmeter forskaling på hele dammen, så arbeidet er tidkrevende. Det viktigste for oss er at arbeiderne våre har en trygg arbeidsplass, noe som kan være utfordrende i 50 meters høyde kombinert med frost og snø. Derfor bruker vi store ressurser for å ivareta HMS på prosjektet, sier han.

Sammen med prosjektleder Kai Tore Vatland kan han opplyse overfor Byggeindustrien at det helt klart er formen på demningen som har vært den største utfordringen.

– Vi var plaget med en veldig brutal vinter i fjor, men det har vært den spesielle geometrien som har bydd på flest utfordringer for oss, sier Odde.

Nyhet i arbeid

Dobbelkrum konstruksjon er en litt mer komplisert, men svært kraftig variant av støpte demninger. Den siste demningen i Norge av sammenlignbar form og størrelse som dam Sarvsfossen, var demningen i Alta- Kautokeinovassdraget, som stod ferdig midt på 80-tallet. Det er dermed en temmelig spesiell konstruksjon som bygges i Bykle.

Til den spesielle byggeoppgaven tas også noen veldig spesielle verktøy i bruk. Byggherre Otra Kraft ønsket først å bygge den 50 meter høye demningen i tre støpeløft på 17 meter hver, men måtte gå bort fra planen. Etter flere vurderinger om hva beste løsning ville være, tok damentreprenør i prosjektet, Kruse Smith, kontakt med den østeriske forskalingsleverandøren Doka med forespørsel om støping med blokkhøyde på fem meter uten forankring med stag.

– Dette er utenfor boksen, sier Dokas salgssjef i Norge, Stig Haglund.

– Før dette har både Doka og våre konkurrenter operert med maksimum blokkhøyde på fire meter uten staging. Det asiatiske markedet har de siste årene etterspurt større dimensjoner, og i et lykketreff tok Kruse Smith kontakt med oss på et tidspunkt hvor akkurat dette begynte å bli klart. Så da trampet vi gassen i bunn, og leverte forskalingssystemet D35, som aldri har blitt brukt tidligere, forteller han.

Med fem meter høye betongblokker, kan den, på det meste, 50 ganger 150 meter store demningen reises med omtrent 125 blokker, inklusive damkronen. Lavtemperaturbetongen som brukes, produseres i to mobile blandeverk fem kilometer fra Sarvsjuvet av Unicon, og fraktes den korte veien til demningen i omtrent 2.800 betongbillass.

Over damkronen bygges også en bru, slik at Sarvsjuvet lett kan forseres for videre utvikling av området etter at demningen står ferdig.

Fosser frem

Byggherre Otra Kraft søkte om konsesjon til kraftutbyggingen allerede i 1986, men fikk ikke denne før i 2003. Først i mars 2012 kom vedtaket om å bygge ut kraftproduksjonen i Otravassdraget, og i april ble første spadetaket tatt.

Innen vårflommen kommer i tiden rundt april 2014, skal dam Sarvsfossen være klar til å ta imot vannmassene, og i løpet av september samme år venter Otra Kraft at Skarg kraftverk skal være i full produksjon.

Prosjektet ser ut til å holde seg godt innenfor budsjettrammene, og selv om dammen ser ut til å bli litt forsinket, medfører ikke det noen forsinkelse i fyllingen av magasinet.

Mellom 230 og 240 mann har vært i full sving i hele prosjektet, og i skrivende stund nærmet prosjektet seg 500.000 timeverk.

– Det er ikke akkurat noe A4-prosjekt, summerer Otra Krafts prosjektleder for Brokke Nord og Sør, Harald Kjetil Glendrange.

Powered by Labrador CMS