Foto: Implenia
Tunnelen kommer ut på Nordås. Foto: Statens vegvesen
Fra venstre bas Asgeir Nordtveit og lærling Joachim Andersson som fyrte av salven. Foto: Implenia
Driftsleder tunnel Øyvind Sletten og prosjektleder tunnel Safra Abdeen spretter gjennomslagskaken. Foto: Implenia
Driftsleder tunnel, Øyvind Sletten, sjenker røysa med cognac. Foto: Implenia

Implenia sprengte første gjennomslag på E39 K11 Rå- og Søråstunnelene

Onsdag 21. februar klokken 13:30 ble det skutt gjennomslag i K11s Råtunnelen (løp T42N) i prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Etter at salven var sprengt ble det en kort markering inne i tunnelen før det ble kake og tale på lompebrakka. Her deltok tunneldrivere og øvrige fra Implenia og Statens vegvesen.

Utbyggingen av E39 Svegatjørn–Rådal består av to kontrakter, hvorav K11 er Rådal - Nordås - Flyplassvegen.

Råtunnelen «løp T42N» er sørgående løp på E39 fra Bergen til Os med avkjøring mot flyplassen, og er den første tunnelen som ferdigstilles i prosjektet. Det gjenstår gjennomslag på fire tunnelløp som er planlagt utført i løpet at de neste to ukene. Siste gjennomslag er planlagt 5. mars 2018. Ettersom man nærmer seg avslutning på tunneldrivingen, starter de opp med grunnarbeid og vann- og frostsikring i tunnelene.

– Jeg må ta denne anledningen til å takke alle medarbeiderne som har stått på, og fortsatt står på, for kjempeinnsats inn mot ferdigstillelse av tunneldrivingen, sier Safra Abdeen, prosjektleder tunnel fra Implenia Norge.

Noen tall fra prosjektet:
* Det er drevet 6700 av 6730 meter i hovedtunneler og 1240 av 1620 i rømningstunneler/vanntunnel.
* Det er tatt ut 625 000 av 640 000 m 3 stein.
* På det meste var det 7 stuffer i drift.
* Det er montert ca. 47 000 sikringsbolter.
* Det er brukt ca. 29 000 m 3 sprøytebetong til fjellsikring.

Powered by Labrador CMS