Torbjørn Tveit Bakketun var prosjektleder for tunnelboringen i nye Ulriken tunnel for joint venture-samarbeidet Skanska-Strabag. Arkivfoto: Sverre F. Hjørnevik
TBM'en Ulrikke hadde en diameter på 9,33 meter. Arkivfoto: Sverre F. Hjørnevik
Prosjektleder Torbjørn Tveit Bakketun i JV Skanska-Strabag (fra venstre) med prosjektleder Katrine S. Erstad i Bane NOR og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen rett etter gjennomslag ved ny Ulriken tunnel. Arkivfoto
Fra boringen i nye Ulriken Tunnel. Arkivfoto
Geologien i nye Ulriken tunnel var utfordrende og varierende. Arkivfoto: Sverre F. Hjørnevik

«Verdensrekord» ble slått med ti meter i Norges første jernbanetunnel med TBM

I sommer feiret man verdensrekord for TBM-inndrift i Tyrkia. Bane NOR kunne opplyse at de hadde bedre tall på Follobanen, og hvis man borer enda litt i norsk TBM-historie, kan man finne enda bedre inndriftstall.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS