Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård markerer åpningen av dobbeltsporet ved å skjære over et bånd. Han er flankert av ordfører Marit Warncke og prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane Nor.

Nygård åpnet dobbeltsporet Arna-Bergen

60 år etter at den første Ulrikstunnelen ble tatt i bruk åpnet samferdselminister Jon-Ivar Nygård den nye tunnelen tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Det har tatt ti år å bygge ny tunnel på 7,7 kilometer, rehabilitere den eksisterende tunnelen, bygge godsterminal på Nygårdstangen og oppgradere Arna stasjon.

Nygård sa ved åpningen tirsdag 14. mai at dobbeltsporet gir et bedre transporttilbud til folk og næringsliv.

– Tunnelen vil bety noe i folks og liv og vil bli til glede og gunst, sa Nygård.

Ordfører Marit Warncke i Bergen kommune sa at dobbeltsporet knytter Arna til Bergen på en ny måte.

– Arna blir inngangsporten til Bergen by og gir Arnas befolkning en egen bybane, sa Warncke.

Den totale styringsrammen for Arna-Bergen er på cirka 8,3 milliarder kroner. Den nye tunnelen er cirka 7,7 kilometer lang. Knapt 7 kilometer er tunnelen drevet med tunnelboremaskin (TBM).

Powered by Labrador CMS