Jernbaneverkets helhetlige satsing på 3D-prosjektering i Intercity-prosjektet på Østlandet gir grunnlag for nyvinning og gevinst i hele prosjekterings- og anleggsfasen.
– Sammen med våre rådgivende ingeniører og entreprenører har vi nå muligheten til å sette standarden for 3D og BIM i jernbaneprosjekter, uttaler Kristin Lysebo, fagansvarlig for 3D-satsingen i Jernbaneverkets Intercity-prosjekt.
– Modellbasert prosjektering gir oss en unik mulighet til å effektivisere prosjektene i alle faser, fra forstudiet via kommunedelplan, reguleringsplan og byggeplan, til ferdigstillelse og overføring av modelldataene til vår vedlikeholdsbase, understreker hun i pressemeldingen.
Etter Jernbaneverkets erfaringer med bruk av 3D-modeller i blant annet Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, ble det besluttet å bruke modellbasert prosjektering for alle fag i planleggingen av de nye dobbeltsporstrekningene i Intercity-utbyggingen.
– Hensikten er videre at modellene ikke bare skal brukes i prosjekteringen, men også utnyttes under anleggsbyggingen. Målet er at modellen skal ende opp som en komplett som-bygget-modell når anlegget står ferdig, og dermed kan overføres så direkte som mulig til vår vedlikeholdsbase, Banedata, forteller Lysebo.
Hun sier videre i pressemeldingen at visningsmodellen i BIM fungerer godt som kommunikasjonsmedium får å finne gode traséløsninger.
– Detaljprosjektering ved hjelp av 3D og BIM vil dessuten føre til færre tverrfaglige konflikter i prosjekteringsfasen, poengterer Lysebo.
Ifølge pressemeldingen fra Vianova Systems har Intercity-rådgiverne i hovedsak valgt produkter fra Autodesk og Trimble Vianova Systems for å gjøre BIM-jobben.
Infraworks benyttes da i tidlig planfase, NovapointDCM og QuadriDCM til detaljprosjektering, og Novapoint Virtual Map og Navisworks til virkelighetsnær visualisering. I tillegg benytter flere rådgivere gratisverktøyene QuadriDCM Easy Access og NovapointDCM Viewer for enkelt innsyn i modellene, skriver Vianova.