Jon Sandnes om etterslepet: - Viktig hvordan pengene brukes
BNL-direktør Jon Sandnes mener riktig prioritering blir sentralt når trillionetterslepet på norsk infrastruktur skal hentes inn.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver BNL i en melding mandag.
Det totale vedlikeholds- og oppgraderingsbehovet i Norge er beregnet til 2.600 milliarder, noe som tilsvarer nesten et halvt oljefond, viser rapport fra Rådgivende Ingeniørenes Forening.
BNL uttaler at det er viktig at debatten om forfall følges opp med hvordan økonomiske midler blir brukt og hvordan vi organiserer arbeidet slik at effekten blir bedre for å hindre forfallet.
Først og fremst mener BNL at et av de viktigste grepene er å videreutvikle Nasjonal transportplan til å bli en Nasjonal transport- og areal plan.
– For å få en helhetlig plan må regionplaner henge sammen med transportplanene, sier BNL-direktør Jon Sandnes.
Det må også være en sammenheng mellom prioriteringer og NTAP, og planene som utbygges må bli mer Robuste, mener Sandnes.
– Det er svært viktig at også private aktører er med på å utarbeide planen med henblikk på faktisk utbygging og gjennomføring, understreker han.
Sandnes benytter anledningen til å trekke rollen til det offentlige som innkjøper frem i søkelyset.
– Når vi ser på det store forfall og etterslepet, er det en gylden anledning nå som regelverket skal revideres å sørge for at offentlige kontrakter setter krav til livsløpsvurderinger. 62 prosent av BNLs bedrifter sier at det offentlige etterspør kun laveste pris, påpeker han.