Ber byråden droppe tunnel gjennom Filipstad

Samarbeidsorganisasjonen Plansmia mener det er mulig og samfunnsøkonomisk å droppe tunnel under den planlagte bydelen på Filipstad i Oslo, men byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen lar seg ikke rikke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det er planlagt opptil 3.000 boliger på Filipstad, mellom Aker brygge/Tjuvholmen og Frognerstranda. For å realisere prosjekt mener Oslo kommune at det må bygges en tunnel på rundt 500 meter for E18 under tomta, for å sikre gode boforhold. Tunnelen har en prislapp på minst 2,2 milliarder kroner, og det er ikke klart hvem som skal finansiere denne.

Plansmia, som består av de fem organisasjonene Oslo byes vel, Naturvernforbundet i Oslo, og Akershus, kontaktutvalget for velforeninger i Oslo, Ruseløkka og Skillebekk beboerforening og Skarpsno og Gimle vel, har skissert en alternativ plan uten tunnel, og med E18 som i dag eller med lokk over.

Aftenposten skriver tirsdag at Asplan Viak har vurdert denne planen, og kommet frem til at det er elementer i den som bør vurderes. Plansmia mener at rapporten viser at det kan bli så mye som tre milliarder kroner billigere uten tunnel.

Arbeiderpartiets Anders Røberg-Larsen mener at byråden må se nærmere på forslaget, men Fredriksen er ikke like entusiastisk.

– Filipstad blir ikke vellykket hvis man ikke bygger tunnel. Hele ideen med å bygge en tunnel er at det skal bli gode boforhold, og at man åpner byen for fjorden, sier han til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS