Nok en gang brant det inne i Oslofjordtunnelen
Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix
Sjåførene skeptiske til tunneler etter brann
Lastebileiere og sjåfører er mer skeptiske til undersjøiske tunneler etter brannen i Oslofjordtunnelen.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Oslofjordtunnelen står nå stengt etter en tunnelbrann fredag 5. mai, bare noen uker siden sist det tok fyr i en bil i den bratte og tett trafikkerte tunnelen. Norges Lastebileier-Forbund går nå ut mot flere undersjøiske tunneler. De vil heller ha bru eller ferge, skriver NRK Møre og Romsdal.
– Det skyldes ikke bare ulykkesrisikoen, men også økte drivstoffkostnader ved bratte stigninger, sier Dagrunn Krakeli, leder i Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal.
Norges Lastebileier-Forbund har bedt veimyndighetene stenge Oslofjordtunnelen for godt, og heller satse på bruer i stedet for tunneler.
Statens vegvesen slår dog fast at de ikke vil endre planene for de undersjøiske tunnelene i Møreaksen og Nordøyvegen.
– Vi er sikre på at de undersjøiske tunnelene på Nordøyvegen og Møreaksen blir trygge, sier vegsjef Berit Brendskag Lied.
Når det gjelder driftskostnadene er det små forskjeller mellom det å drifte en undersjøisk tunnel og det å drifte ei bru, sier Brendskag Lied til NRK. Vegsjefen sier også at dersom en skal kutte ut undersjøiske tunneler, må vi se minst ti år frem i tid fordi det ennå ikke finnes bruteknologi til å bygge bruer for eksempel over Sulafjorden.