Nye Sotrabru. Illustrasjon: Norconsult/Nordic
Tverrsnitt gjennom brutårn og viadukt Knarrvika sett fra Knarrvika mot Drotningsvik. På bildet fra BIM-modellen til Norconsult ser man flere av detaljene i modellen, blant annet spennarmering, avfuktningsanlegg, ulike kjøresterke rekkverk, støyskjermer og klatresikkert rekkverk. Illustrasjon: Norconsult/Nordic
Tverrsnitt av brukassen ved tårn Knarrvika. På bildet tatt fra BIM-modellen til Norconsult ser man kompleksiteten i stålkassen med avfuktingsanlegg, ulike rekkverksløsninger, samt opphengt kjørbar vedlikeholdsvogn. Illustrasjon: Norconsult/Nordic

Vegvesenet og Sotra Link starter byggingen av verdens største heldigitale bru

Den nye Sotrabrua er verdens største heldigitale hengebru. Nå klargjøres de ferdigstøpte senkekassene til å senkes på plass på prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.

Vegvesenet skriver at prosjektering og design på brua nå er klart. Den nye Sotrabrua er en del av nytt Sotrasamband mellom Kolltveit og Storavannet, og er designet og prosjektert av Norconsult for Sotra Link. OPS-prosjektet Riksvei 555 Sotrasambandet startet byggingen denne våren, og brua skal åpnes for trafikk til sommeren 2027.

Brua har et hovedspenn på 608 meter og en totallengde på 901 meter.

Senkekassene er støpt, og står ferdige på CCB-basen på Ågotnes. Mandag skal de, ifølge pressemeldingen, løftes over på lekter og fraktes til bruprosjektet i Knarrevika. Prosjektet starter nå med brufundamentene på Øygarden-siden mens det sprenges for de østre brutårnene som skal stå i Drotningsvik.

– Når senkekassene kommer på plass tidlig neste veke, er vi ordentlig i gang med å bygge ny Sotrabru, og det er veldig stas. Når de er på plass, kan arbeidet med å støpe selve fundamentet til brutårnet komme i gang, sier kontraktsansvarlig for Nye Sotrabru i Statens vegvesen, Håkon Matre.

Senkekassene er omtrent ti ganger fem meter, har en vekt rundt 228 tonn hver, og skal senkes ned til fire meters dyp. Kassene er forskaling til støpingen av fundament til de 145 meter høye brutårnene for ny Sotrabru.

Dykker og en undervannsdrone skal bidra til å sikre at senkekassene plasseres riktig i henhold til de heldigitale planene.

Den nye Sotrabrua er, ifølge Vegvesenet, den største brua som er heldigital i både prosjektering og utføring, samt også forvaltning etter ferdigstillelsen.

Norconsult har konstruert brua digitalt med alle detaljer, og modellen lever videre som digital tvilling til den fysiske brua.

– Fagmiljøet i Norge er fremst i verden på modellbasert design og prosjektering, og det er Norconsult sitt arbeid med Nye Sotra bru et godt eksempel på, sier Matre.

Powered by Labrador CMS