Nordhordlandsbrua.

Vegvesenet undervurderte vedlikeholdsjobben på Norges lengste flytebru

Norges lengste flytebru, Nordhordlandsbrua mellom Bergen og Nordhordland, skulle vedlikeholdes og males fra 2015 til 2018. Ett år senere enn den opprinnelige fristen har man kommet omtrent halvveis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver NRK i en artikkel på sine nettsider.

I 2015 vant BMO Entreprenør fra Kongsberg kontrakten om å gjennomføre vedlikeholdsarbeider på den 1,6 kilometer lange Nordhordlandsbrua i Hordaland. Kontrakten gikk ut på å sandblåse flytebrua inn til stålet og male omtrent 50.000 kvadratmeter bruoverflate med til sammen 25.000 liter maling.

Arbeidet skulle være ferdig juli 2018, men nå, ved bruas 25-årsjubileum og mer enn ett år senere, har entreprenøren, ifølge NRK-artikkelen, kun kommet halvveis ut på brua. Byggherre Statens vegvesen vedgår at de undervurderte omfanget på oppgaven.

– Ja, og vi tar selvkritikk på det. Vi har begrenset erfaring med denne typen jobber. Ved bruvedlikehold dukker det ofte opp ting underveis som man ikke har sett for seg, sier byggeleder Jan Ove Nygård i Vegvesenet til NRK.

Ifølge artikkelen er den eksisterende malingen som må sandblåses, tykkere enn entreprenøren hadde sett for seg, og jobben tar dermed lengre tid enn beregnet. Byggherre og entreprenør krangler også om kostnadene, som Nygård regner med havner på mellom 80 og 110 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS