– Å ha fokus på brua er helt feil vinkling på denne saken. Det er ingen grunn til å tro at det er noe galt med denne konstruksjonen. Her snakker vi om et ras, med krefter som få, om noen bruer kunne ha stått imot, sier han til Tønsbergs Blad.
Annonse
Nordal sier overfor avisen at han ikke tror det hadde vært særlig aktuelt å bygge Skjeggestadbrua for å stå imot et ras av den størrelsen som førte til at brua kollapset 2. februar.
– Man kan ikke bygge bruer for å takle slike situasjoner. Det blir altfor kostbart, sier han i artikkelen på tb.no.
Samtidig uttaler han at man må ta sine forholdsregler når man bygger vei i Norge.
– Vi kan ikke unngå å bygge vei gjennom områder med rasfarlige masser, sier han.
Nordal er professor ved Institutt for bygg, anlegg og transport ved NTNU. Årlig uteksamineres det, ifølge artikkelen, 20-25 geoteknikere fra universitetet.
Leder for bygg, anlegg og samferdsel ved Norges Geotekniske Institutt (NGI), Ørjan Nerland, sier overfor Tønsbergs Blad at mangelen på erfarne geoteknikere kan være et sikkerhetsproblem for norske anlegg.
– Selv om vi i dag har mange meget dyktige unge geoteknikere, så tror jeg de fleste firmaene i bransjen vil si at det er utfordring med tanke på sikkerhet, sier han.