Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
LMG ut mot Vegvesenet: - Slipper ikke til med kostnadssparendebruteknologi
LMG Marin kritiserer Statens vegvesen for ikke å slippe til ny bruteknologi, og mener vi kunne fått både bedre og billigere bruer hvis norske fjordkrysningsprosjekter ble prosjektert privat.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver NRK Sogn og Fjordane i en artikkel på sine nettsider.
Torbjørn Bringedal i LMG Marin snakker ut i artikkelen om at Vegvesenet ikke slipper selskapet til med en ny bruteknologi som LMG har utviklet. For øvrig mener han at nye fjordkrysningsprosjekter burde prosjekteres og utvikles privat.
– Dette vil gi bedre og billigere bruløsninger over norske fjorder, sier han.
Bringedal mener Vegvesenets bruk av interne ingeniørressurser både er kostnadsdrivende og ødeleggende for innovasjonen. Til nrk.no kan han fortelle at LMG Marin ikke har sluppet til i jobben med å prosjektere fergefri E39.
– Vi er kritiske til at vi ikke får være med på å utvikle vårt konsept som et av alternativene for fjordkrysninger, sier Bringedal.
LMG Marin hevder, ifølge artikkelen, at de har utviklet en ny teknologi som vil gjøre bruløsningene langt billigere.
Prosjektleder Jorunn Sekse i Statens vegvesen uttaler overfor statskanalen at det er viktig at de selv står for bruprosjekteringen.
– Det er Statens vegvesen som har ansvaret, og er det viktig at vi har kompetanse på bruprosjektering, seier hun.