Holmenbrua tåler ikke tungtransporten.

Holmenbrua tåler ikke trafikken

Hol­men­brua i Drammen er nå i så dår­lig for­fat­ning at den ikke tå­ler be­last­nin­gen fra de største kjø­re­tøy­ene. Rambøll anbefaler å bygge helt nytt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver Drammens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Avisen har avdekket en rapport som Vegvesenet fikk fra Rambøll tidligere i år, som sier at Holmenbruas tilstand er kritisk.

Ram­bøll le­ver­te, ifølge artikkelen, sin rap­port i ap­ril. Der kom de med for­slag til uli­ke til­tak som må gjen­nom­fø­res for å øke br­uas bæ­re­ev­ne.

Hol­men­brua tå­ler, ifølge dt.no, ikke be­last­nin­gen fra de største kjø­re­tøy­ene som kjø­rer over den. En­ten må be­last­nin­gen re­du­se­res kraf­tig, el­ler så må den utbedres og stenges for trafikk i byggeperioden.

Det kjø­rer mer enn 20.000 bi­ler over Hol­men­brua hvert døgn.

I rap­por­ten fra Rambøll pe­kes det, ifølge artikkelen, på en rek­ke svak­he­ter ved brua. Det er blant an­net på­vist sprek­ker i både pi­la­rer og i bru­le­ge­met, og det er fare for at ar­me­rin­gen er svek­ket av rust. I tillegg er rekk­ver­ket langs brua på øst­si­den mot Hol­men så lavt og svakt at det ikke opp­fyl­ler kra­ve­ne, skriver dt.no.

– Stål­rekk­ver­ket er av oss vur­dert så svakt at det bør vur­de­res ut­skif­tet snarest. Mon­te­ring av nytt rekk­verk vil imid­ler­tid føre til inn­snev­ring av kjø­re­ba­nen, som fra før av ikke er bredere enn nød­ven­dig, skri­ver Ram­bøll i rap­por­ten til Vegvesenet.

I rap­por­ten skis­se­rer Ram­bøll tre løs­nin­ger på pro­ble­met, men anbefaler å bygge en ny bru i løpet av de kommende ti årene.

– Ved byg­ging av ny bru i lø­pet av 5–10 år vil det være for­svar­lig ikke å gjen­nom­fø­re noen re­ha­bi­li­te­rings­til­tak ut­over det mi­ni­mum som trengs av tra­fi­kale og sik­ker­hets­mes­sige grun­ner, skri­ver Ram­bøll i rap­por­ten.


Powered by Labrador CMS