Prosjektleder Jorunn Sekse i Statens vegvesen her sammen med hovedverneombud i Consolvo, Ståle Stensland. Foto: Consolvo
Heltidsansatt hovedverneombud Ståle Stensland (fra venstre), anleggsformann Pål Øystein Jacobsen og bas Raymond Dervola i Consolvo. Foto: Consolvo
Consolvo gjennomførte nylig en redningsøvelse i samarbeid med Statens vegvesen, Vågsøy brann og redning, Helse Førde og Vest politidistrikt ved Måløybrua. Foto: Consolvo
Måløybrua åpnet i desember 1973. Etter snart 45 år med slitasje har Lier-selskapet Consolvo satt i gang en omfattende rehabilitering av brua. Foto: Consolvo

Her forlenger Consolvo Måløybruas levetid

Consolvo AS forlenger levetiden til Måløybrua med nærmere 40 år når de gjennomfører det hittil største prosjektet med katodisk beskyttelse i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Consolvo i en pressemelding mandag.

Det var i april at Lier-selskapet startet opp rehabiliteringen av den snart 45 år gamle Måløybrua.
– Gammel og ødelagt betong byttes ut med 40 kubikk ny betong. I tillegg behandles rusten armering, og det monteres inn katodisk beskyttelse som skal forhindre ny korrosjon, forteller administrerende direktør Fredrik Røtter i Consolvo.

Rehabiliteringen er klassifisert som et vedlikholdsprosjekt, og prosjektet skal, ifølge pressemeldingen, foregå vekselsvis over en periode på fire år. Prisen på den nye Måløybrua i 1973 var 32 millioner kroner. Dagens rehabilitering koster byggherre Statens vegvesen litt over 80 millioner kroner.

– Det ville jo ha kostet mye mer enn 32 millioner kroner å bygge Måløybrua i dag, og den omfattende rehabiliteringen som nå foregår er det hittil det største prosjektet i Norge med bruk av katodisk beskyttelse. Vi forlenger på denne måten bruas levetid med mellom 30 og 40 år, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, avdeling Sogn og Fjordane, Jorunn Sekse i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS