Illustrasjon: Plan Arkitekter
Vegvesenet: - Hordfast-bru kan bli en tredjedel billigere
Skal det bli noe av Hordfast, så må prisen ned, sa statsministeren i vinter. Nå mener Statens vegvesen at de har funnet en løsning som kutter prisen på broen over Bjørnafjorden med åtte milliarder kroner.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Bergens Tidende i en artikkel denne uken.
– Vi er trygge på at dette er rett pris, sier Signe Eikenes, prosjektleder for den planlagte motorveien mellom Stord og Os, også kjent som Hordfast.
Tidligere i år ble det klart at totalprisen for veiforbindelsen hadde steget med 17 milliarder kroner siden 2013. Krysningen av Bjørnafjorden ble trukket frem som hovedårsaken til sprekken.
I 2012 mente Statens vegvesen at den rundt fem kilometer lange flytebruen ville koste mellom 11,3 milliarder kroner og 16,3 milliarder kroner, avhengig av hvilken forankringsmetode som ble valgt. Fire år senere var prisen økt til 25,1 milliarder.
Vegvesenet ønsket ilandføring i Kobbavågen på Søre Øyane i Os, men her krevde regjeringen skjerming av naturområdet, hvilket betød en kostbar løsning med tunnel i en kunstig fylling.
Tillatelse fra Forsvaret, som bruker Bjørnafjorden som øvingsområde, til å flytte ilandføringen til Gullholmen, kan få kostnadene ved bruutbyggingen ned til 17 milliarder kroner, skriver Bergens Tidende.
Den store prisreduksjonen på flytebrua gjør at hele Hordfast-prosjektet nå er kostnadsberegnet til 35 milliarder kroner – mot tidligere 43 milliarder.
Dette, skriver Bergens Tidende i en ny artikkel, løfter også Hordfast opp til å være den tredje mest lønnsomme veiutbyggingen i Nasjonal Transportplan, under E39 Rogfast og riksvei 555 Sotrasambandet.
Netto nytte med den nye Hordfast-prisen er beregnet til omtrent elleve milliarder kroner.