Karlgårdsbron blir en 400 meter lang hengverksbru med trebukker, tverrbjelker i stål og et brudekke bestående av en tverrspent treplate. Brua vil ha totalt 10 spenn. Illustrasjon: Skellefteå kommun
Mye krøll med byggingen av Sveriges lengste trebru
Entreprenøren kastet kortene, prisen er tredoblet og brua er blitt kraftig forsinket. Byggingen av Sveriges lengste trebru har hatt en dårlig start.
Det er Skellefteå
kommune som i 2020 besluttet å bygge ny bru over Skellefteälven, for å bedre
forbindelsen for både kjørende og gående mellom byens søndre og nordre del.
Valget
falt på en hengverksbru med overbygning i tre. Hengverket er et bæresystem der
bruplaten understøttes av en tverrbjelke som er festet til vertikaler, en
løsning som muliggjør både lav konstruksjonshøyde på bruplaten og stor frihøyde
under brua.
Brua har fått navnet Karlgårdsbron, og med sine 400 meter
blir dette Sveriges lengste trebru.
Oppsiktsvekkende lavt tilbud
Det var Kauno Tiltai Sverige AB, opprinnelig fra Litauen, som fikk kontrakten
med Skellefteå kommune på byggingen av brua. Kontraktssummen lød på 202
millioner svenske kroner, som allerede før kontraktsignering av bransjefolk ble
karakterisert som en oppsiktsvekkende lav sum.
Og arbeidene var knapt kommet i gang før stemningen
mellom entreprenør og byggherre surnet til. Kranglene var mange, og ofte dreide
det seg om penger og krav om ekstrafakturering, kan vi lese i svenske medier.
Bransjen var inne i en tid med kraftig prisstigning på byggevarer generelt, noe
entreprenøren ikke hadde tatt forbehold om i sin kontrakt.
Etter å ha fått utbetalt 221 millioner, altså over avtalt
kontraktssum for hele brua, valgte Kauno Tiltai 11. mars i fjor å kaste kortene
og avslutte oppdraget med Skellefteå kommune. Og da var brua knapt halvferdig.
Skanska skal fullføre
Men for å gjøre en lang historie kort: Nylig kunne kommunen melde at de har
inngått ny kontrakt med Skanska, som nå skal ferdigstille brua.
Kontrakten
lyder på 380 millioner kroner, som omfatter brumontering samt bygging av
overbygning, brukomplettering, asfaltering og belysning.
Kommunen på sin side har vært nødt til å revidere sitt
budsjett for den nye bybrua, kraftig. Det nye budsjettet lyder på 744 millioner
kroner, hvor Trafikverket gir et bidrag på 72,5 millioner kroner.
Kommunens opprinnelige investeringsbudsjett for
bruprosjektet lød på 300 millioner kroner.