En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen.
Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
Ni tilsvarende bruer i Norge
Tall fra Statens vegvesen viser at det er ni fagverksbruer i limtre tilsvarende E6-brua som raste.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
- Statens vegvesen har ansvaret for 55 vegbruer i tre som pr. i dag er åpen for allmenn ferdsel. Ni av disse er fagverksbruer i limtre av tilsvarende type som Perkolo bru. Denne brua har en litt spesiell konstruksjonsløsning. Men det har ikke vært bæreevnemessige problemer med slike bruer før, sier Børre Stensvold, som leder bruseksjonen i Vegdirektoratet, i en pressemelding.
I bruforvaltningssystemet BRUTUS kommer det fram at Vegvesenet har ansvaret for til sammen 134 bruer i tre på vegnettet. De resterende 79 er på gang- og sykkelvegnettet.
Fagverksbruer i limtre - som er åpen for allmenn ferdsel - med tilsvarende konstruksjon som Perkolo:
* Rv 111 Moumbekken bru (Østfold) 25,4 meter
* E6 Statsrådsveien (Akershus) 44 meter
* Fv 507 Sundbyveien (Akershus) 61,4 meter
* E6 Fjell-Leet (Akershus) 48,6 meter
* E6 Blakkesrud bru (Akershus) 38,29 meter
* E6 Sletta bru (Akershus) 47,7 meter
* Fv 606 Evenstad bru (Hedmark)180 meter
* Fv 206 Nye Flisa (Hedmark) 196,32 meter
* Fv 254 Tretten (Oppland) 148