Kart: Statens vegvesen

Buskerud-politikerne går for Oslofjord-tunnel

Fylkesutvalget i Buskerud mener bru vil ta for lang tid, og går inn for tunnel på det nye løpet for riksvei 23 Oslofjordforbindelsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver NRK Buskerud i en artikkel på sine nettsider.

Onsdag ettermiddag behandlet fylkesutvalget i Buskerud fylkeskommune høringsuttalelsen for nye vegløsninger for kryssing av Oslofjorden.

– Vi er veldig opptatt av at Oslofjordforbindelsen ikke blir forsinket, og kan ikke ta sjansen på at det skal settes i gang nye utredninger og et langt planarbeid før en eventuell bru kan vedtas, sier leder i samferdselsutvalget i Buskerud fylkeskommune, Trond Johansen (KrF) til nrk.no.

Ifølge Johansen har fylkespolitikerne fått beskjed om at planlegging av en ny bru teoretisk vil ta fire år ekstra, og i praksis trolig enda lengre tid.

– I planleggingen av en ny tunnel er det full fart fremover, og de har kommet ganske langt. For oss er det aller viktigste at en den nye Oslofjordforbindelsen kommer på plass raskt, sier Johansen.

Han sier det også har kommet fram at bru blir 10 milliarder kroner dyrere.

Utredningen som er lagt frem for politikerne til høring, er utarbeidet av Kystverket, Jernbaneverket og Statens vegvesen på oppdrag for Samferdselsdepartementet, skriver NRK.

Anbefalingen i denne utredningen er at bru vil gi best nytte på lang sikt, og være den beste løsningen samfunnsøkonomisk, men at tunnel også vil være en god løsning for å ivareta trafikksikkerhet, kapasitet og forutsigbarhet.

Powered by Labrador CMS