Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

– Viktig med øremerkede midler til utbedring av bruer

Verdikjeden Skog og Tre har nå laget en oversikt over bruer som de mener må utbedres for å effektivisere næringstransporten når det gjelder kostnader, klima og miljø.

Publisert Sist oppdatert

Verdikjeden Skog og Tre er et samarbeid mellom Treindustrien, Skogeierforbundet, Treforedlingsindustrien, NORSKOG, Fellesforbundet, MEF, NoBio og Statskog.

– Bruer er flaskehalser på veinettet som medfører omkjøring og som er til hinder for å frakte større lass per bil. I gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP) lå det inne et eget bruprogram der forutsetningen var 300 millioner kroner fordelt på seks år. Av dette er det er kun bevilget cirka 110 millioner kroner. For disse pengene er det til nå utbedret 39 bruer, såkalt "lavthengende frukter", skriver partene i en pressemelding.

Nå viser de til at det gjenstår bruer som krever mer omfattende utbedringer.

– Verdikjeden Skog og Tre er særlig opptatt av at det videreføres et dedikert bruprogram med øremerkede midler som fylkene kan jobbe utfra i ny NTP. Det betyr mye for at NTP skal bli det verktøyet som trengs for å investere i industri og næringsliv i Norge. Forutsigbarhet er en grunnleggende forutsetning for å styrke norsk konkurransekraft, skriver partene i samarbeidett.

Her er oversikten de har utarbeidet over prioriterte bruer i hvert fylke

Powered by Labrador CMS