Alt klart for tidenes Bygg Reis Deg
Aldri tidligere har Bygg Reis Deg vært større. Når messen åpner i dag klokken 10.00 står rekordmange utstillere klare til å ta imot publikum.
– Vi har store forventinger til årets messe, sier adm. direktør Halvard Gavelstad, salgssjef Tone Bonnerud og prosjektkoordinator Nina Lundgreen i Bygg Reis Deg.
544 utstillere fra både inn- og utland er påmeldt til Bygg Reis Deg 2013. Dette er en kraftig oppgang fra 2011, hvor 471 utstillere deltok.
– Dette er udiskutabelt hele byggenæringens nasjonale møteplass, en unik mulighet til både å få nyheter og oversikt over leverandører, varer og tjenester, men også påfyll av kunnskap og kompetanse, sier Halvard Gavelstad.
Med 520 utstillere er messen i prinsippet full.
– Det betyr at vi har tatt i bruk hele 17.200 kvadratmeter på Norges Varemesse. Aldri tidligere har vi tatt i bruk så stort areal på messeområdet, sier Tone Bonnerud.
Forventer 55.000 besøkende
Ved forrige messe kom det rundt 50.000 besøkende. Målet i år er å få 55.000 innom dørene.
– Vi skal vise frem hele verdikjeden, og vi har fått med oss en rekke spennende både private, og statlige utstillere som vil vise hvilken omfattende næring dette virkelig er, legger Nina Lundgreen til.
De har stor tro på at de skal nå målet om 55.000 besøkende.
– Det er gode tider innen bygg- og anleggsbransjen. Dessuten er det god fart i både privat- og proffmarkedet, så alt ligger rette til noen gode dager på Lillestrøm, mener Gavelstad.
Proffsatsing
Som i 2011 vil det også i år bli en sterk satsing mot proffmarkedet.
– Bygg Reis Deg gjorde forut for 2011-messen en strategisk beslutning om å satse enda sterkere på proffmarkedet og gjøre arrangementet til en åpen fagmesse. Dette lyktes vi godt med, og er noe som er fulgt opp i år, sier Gavelstad. For to år siden var 80 prosent av de besøkende definert som bransje- og fagfolk.
Det er lagt opp slik at onsdag, torsdag og fredag blir de store håndverksdagene, mens lørdag og søndag har fokus på forbrukeren. Dette gjelder både selve utstillingen, men ikke minst også konferansedelen av messen.
– Som i 2011 vil det også bli satset stort på kurs og seminarer. En rekke konferanser og fagseminarer venter de besøkende, sier Gavelstad.
For å sikre faglig relevans og aktualitet, samarbeider arrangøren tett med bransjeorganisasjoner og virksomheter med spisskompetanse på ulike tema og fag.
– Da vi lanserte seminar- og konferansekonseptet i 2011, samlet vi 5.000 deltagere. I år har vi et enda mer skreddersydd og tilrettelagt program så målet er å smadre den rekorden, påpeker en optimistisk Gavelstad.
Adgangsregistrering på nett
En av flaskehalsene i 2011 var besøksregisteringen. Salgssjef Tone Bonnerud har jobbet frem et mer publikumsvennlig system for årets messe.
– Utstillerne har i flere uker sendt ut invitasjoner til egne kunder og forbindelser, og vi i Bygg Reis Deg vil spesialinvitere ulike målgrupper, spesielt til konferansene. På byggreisdeg.no kan en også forhåndsregistrere seg som besøkende. Det skal bli enkelt og effektivt å komme seg inn i hallene og forhåndsregistreringen vil gi mindre køer, sier Bonnerud.