Hareide ønsker fornyelse av transportsektoren
- Jeg tror på statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) når hun sier at hun ønsker en tipp-topp moderne jernbane og hovedveinett innen 20 år. Men med de planene om ligger i dag, må det et Guds under til for å få det til, sier leder av transportkomiteen på Stortinget og Krf-leder Knut Arild Hareide.
Hareide tar til orde for en fornyelse av transportsektoren og fikk noen nikk da han presenterte sitt budskap i NHO-bygget der Samferdselsløftet, næringslivsorganisasjonens innspill til NTP 2014-2023 ble lansert torsdag.
Nye finansierings- og organisasjonsformer
- Politikeren har hatt et 10-årsperspektiv på planlegging av transportsektoren gjennom NTP, men det perspektivet kan være for kort når vi ser på våre hovedutfordringer, sier Hareide.
Lederen av Transportkomiteen på Stortinget sier at vi har underdimensjonert på planlegging i tiår etter tiår.
- Veksten har blitt større enn vi har forutsatt, derfor har også prosjektene blitt mer lønnsomme enn vi har lagt grunn til i våre utredninger. Jeg mener vi trenger både nye finansierings- og organisasjonsformer, sier Hareide.
Hareide gir Kleppa honnør for arbeidet som er startet med raskere planleggingsprosesser.
- Men jeg er veldig bekymret for transportutfordringen i de store byene våre det gjelder framkommelighet. Jeg tror på statsråden når hun sier hun ønsker et tipp-topp moderen jernbane og hovedveinett innen 20 år, men med de planene som ligger i dag, må det et Guds under til for å realisere det, sier han.
Frelst på OPS
En av utfordringene for transportsektoren er kampen om pengene fra andre sektorer. Fra 2009 til 2010 økte trygdeutgiftene i Norge med like som vi bruker på offentlige statlige samferdselsformål.
- Det er ingen vond grunn til det. Vi blir eldre og lever lenger i dette landet. Men reelt ligger bevilgninger til samferdsel for lavt. Derfor må vi begynne å tenke nytt. Når jeg nevner OPS, er det ikke først og fremst som en finansieringsløsning, men som en løsning for fornyelse, smartere løsninger og at vi tenker helhet når vi bygger ut et prosjekt, sier Hareide.
Han drar selv eksempelet utbyggingen av dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika.
- Det tok det 11 år og Jernbaneverket sier selv at hvis utbyggingen hadde vært gjennomført i løpet av fem år, ville de samfunnsøkonomiske besparelsene vært mellom 1,6 og 1,7 milliarder kroner. De kunne vi brukt på andre infrastrukturformål, uttaler han.
Hareide poengterer at han selv har hørt veidirektøren snakke om OPS.
- Han var nyfrelst når han snakket om dette og jeg er veldig glad for at Kleppa nå også utreder OPS. Dette mener jeg er en av de viktige debattene mot neste NTP og jeg kan ikke de store ideologiske motsetningene i dette spørsmålet mellom venstre- og høyresiden. Det er i bunn og grunn en positiv fornyelse gjennom å la de som arbeider i sektoren være med å bidra i større grad, sier Hareide.
- Statlig plan et hovedvirkemiddel
Lederen av Transportkomiteen uttaler at ser på utvidet bruk av statlig plan som et hovedvirkemiddel for å forkorte planleggingstiden.
- Som miljøvernminister var det lettere å sitte i Miljøverndepartementet å si nei til utbygging av strandsoner enn det var å sitte i kommunestyret i Bømlo og gi barneskolelæreren eller korsdirigenten avslag på å bygge et naust eller hytte. For enkelte kommuner tror jeg det er viktig å delta i en startfase, men når man ikke oppnår en løsning, mener jeg mange kommuner vil se positivt på at Staten tar det helhetlige ansvaret på dette området, uttaler Hareide.
Les også
Ambisiøst samferdselsløft fra NHO