Illustrasjonsfoto.

– Lite gjort for å kutte i planleggingstiden

Allerede høsten 2012 skulle planleggingstiden for vei og bane skulle kuttes kraftig lovet den rødgrønne regjeringen. Foreløpig er lite gjort.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det viser en kartlegging Aftenposten har gjort. Våren 2012 ble det lagt frem tre rapporter som fortalte hvordan det kunne kuttes kraftig i norsk planleggingsregime.

Daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Klæppa (Sp) ønsket at flere av forslagene skulle settes ut i live allerede samme høst.

12 grep

Avisen lister opp 12 sentrale grep fra Kleppas rapporter der det fortsatt er langt frem for flere av dem.

Blant annet er ikke nødvendige lovarbeider satt i gang for at alle statens interesser skal kunne behandles etter plan- og bygningsloven i stedet for at statlige organer i tur og orden skal si sin mening om et prosjekt.

Fullfinansiering

Man skulle også endre måten prosjektene betales på ved å sørge for at full finansering er klar når de settes i gang. Men fortsatt er ytterst få veiprosjekter fullfinansiert, selv om regjeringens nye veiselskap og flere planlagte OPS-prosjekter skal endre på dette.

RIF har ikke merket konkrete tiltak

Aftenposten har også spurt Rådgivende ingeniørers forening (RIF) om myndighetene har lykkes med å kutte i planleggingstiden.

– Oss bekjent er det ikke gjort mye konkret som oppfølging av det som er varslet om effektivisering. Men det kan jo hende vi ikke har den fulle oversikt. Kommunaldepartementet har avsatt et par personer på temaet statlig plan for samferdselsprosjekter. Men det har ikke vært noen oppblomistring i bruken av dette, svarer RIF og fortsetter:

– Lokale og regionale myndigheter har henvist Ringeriksbane/E16 til statlig plan. Men oppfølgingen har oss bekjent ikke vært så dynamisk.


Powered by Labrador CMS