Kjempeprosjektene UFP-08 Eidanger på Vestfoldbanen og Teigkampentunnelen på E6 mellom Vinstra og Sjoa er noen av eksemplene Implenia Norge trekker frem i sin video i Norges tøffeste jobb-konkurransen på bygg.no.
Annonse
I tillegg vises klipp fra tunnelarbeid på fylkesvei 48, høytsvevende mastemontasje i Lindås kommune, betongarbeider på E6 Vinstra-Sjoa, og glidestøp på Grødaland biogassanlegg.
Kommunikasjonskoordinator Drøfn Grimsdottir står for foto og klipping, og formann på UFP-08 Eidanger, Oddbjørn Sørlie, kan bekrefte at filmen viser arbeidsdagen slik den er.
– Den filmen lyver ikke, og jeg må jo selvfølgelig si meg enig i at dette er Norges tøffeste jobb, sier han til Byggeindustrien.
Sørlie er en av omtrent 30 mann fra Implenia som jobber i den omtrent 15 kilometer lange jernbanetunnelen. Litt under dobbelt så mange ansatte i underentreprenørene jobber med dem på prosjektet, som ved kontraktsigneringen i 2013 var Implenias største prosjekt i Norge noen sinne.
– Det er som en helt vanlig tunneljobb, men vi har jo hatt en del utfordringer med dårlig fjell og ekstra store tverrsnitt. Det gjør at det blir en atskillig tyngre drivemåte, og det blir desto mer jobb ut av det, forteller Sørlie.
Anleggsformannen fra Alta forteller at tunnelen i Eidanger er en god arbeidsplass.
– Vi bor midt i sentrum av Porsgrunn, og det er kort vei til anleggsplassen. Det er med lyst man står opp om morgenen for å gå på jobb, og selv om det er godt å reise hjem etter fjorten dager på jobb, er det godt å komme tilbake også, sier han.