Illustrasjonsfoto.

Trenger 65 milliarder til jernbanefornyelse

Jernbaneverket har lagt fram nye tall for vedlikehold og fornyelse. Det er ikke lystig lesning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Aftenposten skriver i dag om det enorme etterslepet på vedlikeholdsarbeid på det norske jernbanenettet. For årene 2014-2027 er etterslepet beregnet til 17,3 milliarder kroner, et beløp som også er gjengitt i statsbudsjettet for 2015.

I tillegg er det lagt fram et nytt tall på hele 47,6 milliarder kroner som viser behovet for fornyelse. Totalt gir det et samlet behov på over 64 milliarder – eller fem milliarder kroner årlig.

Det pekes spesielt på Dovrebanen Oslo-Trondheim som et formidabelt pengesluk. De siste fem ukene har bare syv av ti tog vært i rute på Oslo-Trondheim og InterCity-strekningen Lillehammer-Oslo, ifølge Aftenposten.


Powered by Labrador CMS