Bygger dobbeltspor for 287 millioner

T. Stangeland Maskin starter i disse dager arbeidene med tredje parsell på dobbeltsporet Sandnes-Stavanger.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Kontrakten er den andre som Stangeland Maskin utfører for Jernbaneverket på dobbeltsporet, og prosjektet har en verdi på 287 millioner kroner.

Parsellen mellom Sandnes-Lurahammeren er tredje parsell av fire som utgjør byggingen av dobbeltspor Sandnes-Stavanger. Strekningen er på 3,2 kilometer. Hele dobbeltsporet skal stå ferdig høsten 2009. Siste parsell mellom Hinna-Stavanger har anleggsstart april 2008.

I tillegg til nytt dobbeltspor på den totale 14,5 kilometer lange strekningen bygges det tre holdeplasser: Gausel, Jåttåvågen og Paradis. Mariero holdeplass flyttes og Hillevåg legges ned. Jernbaneteknisk anlegg og nåværende skinnegang på eksisterende spor oppgraderes. De er godt i gang med den nye holdeplassen i Jåttåvågen. Veidekke utfører arbeidene ved den nye Gausel holdeplass.

Togstasjonen i Sandnes sentrum vil stå som i dag, men får nytt jernbaneteknisk anlegg. Jernbanesporet som fører til Sandnes havn blir fjernet.
Utbyggingen legger grunnlag for økt satsing på kollektivtilbudet på Nord-Jæren. Kapasiteten er i dag sprengt. Når anlegget står ferdig kan det kjøres lokaltog hvert 15. minutt i begge retninger Sandnes-Stavanger mot dagens halvtimes ruter.

Powered by Labrador CMS