Artikkelforfatteren Kjell Inge Davik er utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
Arkivfoto
Innlegg: Slik sparte Vegvesenet milliarder på E6
Vegbygging har aldri vært dyrere. Likevel viser E6 Helgeland at smart organisering og statlig finansiering kan gi mer veg for pengene – og spare samfunnet for milliarder av kroner.
Artikkelforfatteren
Kjell Inge Davik er utbyggingsdirektør i Statens vegvesen
Før 2010 var planene for europavegen fra fylkesgrensa mot
Trøndelag og nordover til Saltfjellet beskjedne: 27 kilometer ny veg på ti år.
Resten skulle utbedres. Vegen var smal, svingete og farlig. Behovet var stort,
mulighetene små.
15 år senere er 27 kilometer blitt til 157 kilometer ny veg
– til 12,3 milliarder kroner. 130 kilometer har fått 90-sone. Den siste
strekningen sør i Nordland åpner onsdag 10. desember i Grane kommune.
Vegen til
Nord-Norge er blitt raskere og tryggere. To tredeler av strekningen er bygd med
Helgelandsmodellen, en variant av OPS – offentlig privat finansiering, men mye
rimeligere.
OPS
ble til OF-PS
Tidligere OPS-prosjekter i Agder og Trøndelag, lånte penger
i det private markedet for å betale for vegprosjektene. Lånene nedbetales med
penger fra statsbudsjettet og med bompenger i 25 år fra vegene ble åpnet.
I
Helgelandsmodellen tok vi det beste fra OPS og gjorde modellen bedre med
offentlig finansiering – privat samarbeid (OF-PS).
Staten betalte for
vegprosjektet, entreprenøren prosjekterte, bygde og drifter vegen i 15 år. Slik
sparte vi flere milliarder kroner.
På Helgeland kostet ny veg 59.000 kroner meteren i nord og
88.000 i sør – langt under normalpris.
Hvorfor?
Fordi vi bygde over lange
strekninger, og betalte fortløpende for utført arbeid. Det er mye rimeligere
enn å ta opp dyre lån med 25 års
nedbetaling. Da vegen ble åpnet fikk entreprenøren et sluttoppgjør. Deretter
får de betalt for å drifte vegen ut 15 års perioden.
Alle med huslån skjønner forskjellen.
Bompenger
som gulrot
Da Stortinget vedtok NTP 2010–2019 i 2009, kom gulroten:
Hvis kommunene sa ja til bompenger, ville det komme ny veg raskere. Våren 2010
sa Rana, Hemnes, Vefsn og Grane ja.
I 2011
vedtok Stortinget å teste Helgelandsmodellen.
Oppskriften var enkel: Forhandle med flere entreprenører. Se
planlegging, utbygging, drift og vedlikehold i sammenheng. Entreprenøren som
vant anbudet, fikk ansvar for alt – og et sterkt insentiv til å bygge solid.
Det var som at snekkeren skulle bygge sitt eget hus for å bo der i mange
år.
Effektivitet
og svensk interesse
Kostnadene i anleggsbransjen har skutt i været. Da må vi
bygge smartere. Svenske vegmyndigheter ser nå til Statens vegvesen og E6
Helgeland. Erfaringen fra OPS er klar: Det er dyrt å låne penger i markedet for
å bygge og drifte veg i 25 år.
Jeg sier som president Roosevelt ville sagt: Look to E6
Helgeland.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.
Fakta om E6 Helgeland
• Lengde: 157 km ny veg
• Kostnad: 12,3 milliarder kroner
• Fartsgrense: 130 km med 90-sone
• Modell: Helgelandsmodellen (OF-PS – Offentlig finansiering, privat samarbeid)
• Pris per meter: 59.000 kroner i nord og cirka 88 000 kroner i sør
• Byggeperiode: 2010–2025
• Entreprenøransvar: Prosjektering, bygging og drift i 15 år