I dag er det Svevia som har ansvaret for driftskontrakten for riksveiene i Hedmark.
Foto: Svevia
Vegvesenet lyser ut stor driftskontrakt: Første med forhandlinger
Det knytter seg spenning både i Statens vegvesen og hos entreprenørene, når den første driftskontrakten som tar i bruk forhandlinger, nå er lyst ut.
Hedmarkskontrakten omfatter i overkant av 600 kilometer riksveier innenfor kommunene Rennebu, Tynset, Alvdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Åmot, Elverum, Trysil, Løten, Stange, Hamar, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger og Eidskog.
Dette er veier der trafikken varierer fra ca. ÅDT 400 til ca. 20.400.
De siste fem årene er det Svevia som har driftet disse veiene for Statens vegvesen, en kontrakt de i 2020 fikk med en tilbudssum på 478 millioner kroner.
Nå lyses kontrakten ut på nytt for perioden 2025-2030, i god tid før arbeidene skal starte opp 1.september til neste år.
Mange trinn før underskrift er på plass
Dette er den første ordinære driftskontrakten som Statens vegvesen lyser, som gjennomføres som konkurranse med forhandlinger. Det betyr at entreprenørene skal igjennom flere trinn, før en eventuell kontrakt er på plass.
I utlysingen fra Statens vegvesen er denne tentative fremdriftsplan for anskaffelsen satt opp:
- Tilbudskonferanse for interesserte leverandører 20.06.2024
- Frist for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen 08.08.2024
- Kvalifisering og meddelelse/invitasjon til å gi tilbud 23.08.2024
- Frist for innlevering av første tilbud 19.09.2024
- Evaluering av tilbud, og ev. reduksjon/nedvalg av tilbud Uke 39-41 (2024)
- Separate forhandlingsmøter med leverandører som har inngitt tilbud Uke 42 og 43 (2024)
- Frist for innlevering av endelig tilbud 14.11.2024
- Innbydelse til konkurranse med forhandling 2024-05-26
- Meddelelse om tildeling av kontrakt Uke 50 (2024)
- Kontraktsignering Uke 2 (2025)
Mye dokumenter
Mye blir med andre ord nytt for entreprenørene som tidligere har gitt en rundsumpris på oppdragene når de har regnet på driftskontrakter. Nå skal klimatiltak og gjennomføring også veies opp mot pris, før entreprenør blir valgt.
Og for de som skal regne på oppdragene, er det ikke småtteri av dokumenter man må forholde seg til. Vi telte hele 109 separate vedlegg til Hedmarkskontrakten, noe seksjonssjef Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen forklarer slik:
– Dette er en forutsetning for det nye kontraktregimet, og en nødvendighet for entreprenørene om entreprenørene skal klare å gi en riktig vurdering av omfanget på oppdraget, og en pris på det, sier han.