Norsenga bru åpnes nå for toveistrafikk. Foto: Jørn Jakobsen/Statens vegvesen
Norsenga bru åpnes nå for toveistrafikk.

E16 Norsenga bru gjenåpnes for toveistrafikk

Norsenga bru var en av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru falt ned 15. august 2022, og ble gjenåpnet 15. september 2022 for enveistrafikk. Nå åpnes den for toveistrafikk.

Publisert Sist oppdatert

Om brua

Norsenga bru på E16 i Kongsvinger er en fagverksbru i limtre og stål. Den ble ferdigstilt i 2017 og er 94,5 meter lang. Brua har to kjørefelt, med gang- og sykkelvei. Den er fordelt på tre spenn og er fundamentert på spissbærende pæler i betong.

– Etter arbeid med instrumentering, forskningsdata, nye beregninger og grundige faglige vurderinger kan Norsenga bru gjenåpnes fredag morgen for toveis-trafikk med tillatt bæreevne Bk10/60, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Godkjenning av bruksklasse er nå gitt av Myndighet og Regelverk i Vegdirektoratet.

Bruklasse forkortes «Bk» og første tall angir største tillatte aksellast og andre tall angir største tillatte totalvekt. Bruksklasse er altså den den trafikklasten som kan trafikkere brua uten restriksjoner.

– Vi er glade for at vi kom i mål med dette før jul, da vi vet at dette er svært etterlengtet for næringsliv, lokalmiljø og trafikanter, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i meldingen.

Spesialtransportene må vente
Nå vil trafikken gå i to løp som før i løpet av fredag morgen 22. desember, men spesialtransportene må vente litt til.

– Vi beklager ulempene begrensningene på brua har gitt, men det har vært helt nødvendig for å sikre et data- og beslutningsgrunnlag vi er helt trygge på. I tillegg måtte brua gjennom kontroll og godkjenningsprosess via Vegdirektoratet. Vi kan ikke ta noen sjanser, sikkerheten må alltid komme først. Norsenga bru er helt trygg for den lasten som den nå er godkjent for, sier Eiterjord.

– Norsenga bru var før stengingen godkjent for Bk10/74 veggruppe A, Bk10/65 for mobilkrannettet og Bk12/100 for 100-tonns nettet. Altså har altså den nye midlertidige klassifiseringen Bk10/60 bare betydning for spesialtransporter. Vi jobber nå med detaljprosjektering av forsterkningstiltak slik at brua også kan gjenåpnes for spesialtransporter. Vi håper at det kan skje på seinvinteren 2024, påpeker Eiterjord.

Gunnar Eiterjord. Arkivfoto: Kjetil S. Grønnestad/Statens vegvesen
Gunnar Eiterjord. Arkivfoto: Kjetil S. Grønnestad/Statens vegvesen

Statens vegvesen sier de har vært åpne på at det er krevende å finne en teknisk løsning for å utbedre brua.

– Dette gjelder både selve utbedringen, men ikke minst hvordan vi skal gjøre dette anleggsteknisk over jernbanespor som er trafikkert, sier han.

Fortsetter forskningsprosjekt sammen med NTNU
Statens vegvesen har sammen med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) hatt et forskningsprosjekt for å få kunnskap om påvirkningen av fukt og temperatur på E16 Norsenga bru i Kongsvinger.

– Instrumenteringen og monitoreringen av brua har gitt verdifulle data for hvordan brua er påvirket av fukt og temperaturer, som også er relevant for øvrige trebruer. Dette er nybrottsarbeid og forskningen og overvåkningen av Norsenga bru fortsetter videre, sier Eiterjord.

Gjennomgang av fagverksbruene i tre klar i januar
Statens vegvesen har engasjert PwC Norge som gjennomfører en helhetlig gjennomgang for Tretten bru og fagverksbruene i tre. Målet er at denne skal være klar medio januar 2024.

– Vegdirektoratet har sendt ut informasjon og veiledning til berørte parter knyttet til sikkerhetstilrådingen til Statens Havarikommisjon. Statens vegvesen arbeider med løsninger for øvrige av etatens fagverksbruer i tre som har nedskrevet bæreevne eller som fortsatt er stengt. Statens Havarikommisjon arbeider med en Delrapport 2 for Tretten bru, om bruforvaltningen og oppfølging av Tretten bru gjennom bruas livsløp. En intern innsatsgruppe i Vegvesenet bistår både PwC Norge og Havarikommisjonen i deres arbeid. Funn som innsatsgruppa og PwC Norge gjør blir delt løpende med Havarikommisjonen, skriver Vegvesenet.

Powered by Labrador CMS