Planleggingen av E6 Manglerudprosjektet er i gang (illustrasjon: Statens vegvesen).

Planleggingen av E6 Manglerudprosjektet er i gang

E6 Klemetsrud – Ulven er en viktig veg, både nasjonalt og lokalt, som i dag har for stor trafikk i forhold til vegens kapasitet og standard. Til sommeren 2015 skal Statens vegvesen legge fram forslag til planprogram.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Finansiering Oslopakke 3/ KVU O3

I Nasjonal transportplan 2014-2023 er E6 Manglerudprosjektet prioritert med oppstart i perioden 2018-2023 med 200 mill. kr. i statlige midler og 800 mill. kr annen finansiering. Oppstart på parsell 2 er forutsatt finansiert gjennom egne bomstasjoner/snitt.

(Kilde: Statens vegvesen)

Statens vegvesen har som mål at gjennomgangstrafikken skal skilles fra lokaltrafikken, forholdene for gående, syklende og kollektivreisende skal bedres og en ny tunnel fra Abildsø til Bryn/Ulven skal bedre miljøet for de som bor langs denne vegen i dag, skriver etaten på sin internettside.

Dagens E6 mellom Klemetsrud og Ulven påfører naboene til vegen store miljøbelastninger i form av støy, støv og annen forurensning. Den ca. 13 km lange strekningen er overbelastet, har dårlig standard i forhold til trafikkmengdene og har tidvis store forsinkelser. Køene fører til økt trafikk på lokalvegnettet og kollektivknutepunktene er dårlig tilknyttet hovedvegnettet. Dette gjør det vanskelig å etablere et effektivt og attraktivt busstilbud på hovedvegen. Miljøutfordringene må derfor ses i en større sammenheng enn de vi har langs E6.

Prosjektet er delt inn i to delparseller:

- E6, utbedret mellom Klemetsrud og Ryen med nytt kollektivfelt/tungbilfelt i begge retninger

- Tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen

Hovedmålet med prosjektet er bedre bymiljø med mindre støy og lokal luftforurensing. Bussen skal hjelpes frem ved å øke kapasiteten for buss på E6 og Ring 3 med kollektivfelt i begge retninger. Prosjektet skal bygge attraktive og trygge gang- og sykkelveger langs E6 og Ring 3. Det er også et mål å gjøre det bedre og mer forutsigbart for godstransporten på E6.

Statens vegvesen skriver at det er gjennomført en mulighetsstudie. Denne viser at det er mulig å bygge tunnel for E6-trafikken som skal forbi området Abildsø-Bryn-Ulven, uten at dette gir mer trafikk inn mot Oslo sentrum.

Første etappe er bygging av kollektivfelt/ tungbilfelt i begge retninger mellom Klemetsrud og Ryen. Statens vegvesen skal også se på trafikkavviklingen i Ryenkrysset og vurdere tiltak for å redusere køene mot Operatunnelen (Svartdalstunnelen).

Sommeren 2015 skal Statens vegvesen legge frem forslag til planprogram, og jobber nå videre med mer detaljerte løsninger på strekningen Bryn-Teisen-Ulven. Etter at planprogrammet er godkjent, vil det ta 2-3 år å ferdigstille reguleringsplan for den første delen av prosjektet Klemetsrud-Ryen.

Det blir jobbet parallelt med planene for strekningen Abildsø – Ulven, men reguleringsplanen for denne strekningen vil ta noe mer tid.

Etaten inviterer til å komme med innspill i en tidlig fase av planarbeidet ved utarbeidelse av planprogrammet.

Formell oppstart av planarbeidet vil skje etter sommeren 2015 når planprogrammet sendes på høring.

Powered by Labrador CMS