Det skal monteres lys i tilsammen 28,8 kilometer tunnel. Her fra sørlig munning av Skogafjellstunnelen i Os kommune.
Foto: Geir Brekke / Statens vegvesen
Vegvesenet lyser ut stor elektrokontrakt på E39
Elektrokontrakten for E39 Svegatjørn–Rådal er lyst ut. Entreprisen omfatter blant annet lys i 28.800 meter med tunnel.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider tirsdag.
Oppgaven omfatter elektroarbeid på hele prosjektet, som fra før er delt i to hovedkontrakter for tunnel- og veibygging, skriver Vegvesenet.
Det skal monteres tunnellys i alle veitunnelene i prosjektet. Det blir, ifølge pressemeldingen, tilsammen 1.150 ledelys/rømningslys og tilsammen 15 tekniske bygg. Det skal videre monteres tilsammen 575 skap og 260 nødtelefoner. Vegtrafikksentralen til Statens vegvesen i Bergen får da mulighet til å følge trafikken gjennom 416 kamera på den nye motorveien mellom Bergen og Os, skriver Vegvesenet.
Det første som skjer, vil, ifølge meldingen, være tilgang til et område for kontorbrakker for elektrooppdraget. Det er lagt opp til at dette blir omtrent midt i prosjektet, i Endalausmarka i Os. Skogafjellstunnelen er den sørligste tunnelen i prosjektet. Her vil man kunne starte på elektroarbeidet våren 2018. Deretter følgjer de andre delene av veiprosjektet etter hvert.
Ifølge planene vil elektroentreprisen være fullført i november 2021.
Entreprenørene har frist med å gi tilbud på oppdraget til 21. august 2017. Det blir tilbudskonferanse for interesserte entreprenører på prosjektkontoret til Statens vegvesen på Hamre i Bergen 23. mai, skriver Vegvesenet.