På leverandørkonferansen fikk deltagerne se flere nye illustrasjoner av skipstunnelen. Her fra portalområdet i Moldefjorden.Foto: Kystverket / Multiconsult / LINK Arkitektur
Kystverket i samtale med 13 entreprenører om Stad skipstunnel
Over 160 deltok da Kystverket arrangerte leverandørkonferanse for byggingen av Stad skipstunnel. I dagene fremover er 13 av de største entreprenørene invitert med på en til en-samtaler med byggherrens prosjektteam.
Til stede på konferansen var rundt 80 ulike leverandører og entreprenører fra inn- og utland. Totalt var det i overkant av 160 personer som kom til Gardermoen for å se og høre på Kystverkets arbeid med å bygge verdens første skipstunnel, opplyser Kystverket i en pressemelding.
Annonse
– Vi synes oppmøtet er helt fantastisk. Vi registrerer også at flere av de spesialiserte underleverandørene kom i snakk med de store totalentreprenørene i mingleseansen etter foredragene. Det var også litt av vitsen med konferansen, sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad.
– Mange underleverandører sitter på smarte og nyttige løsninger for ulike deler av skipstunnel-entreprisen, og det er bra at disse leverandørene finner sammen med de store totalentreprenørene. Sammen kan de kanskje være med å bygge Stad skipstunnel, legger han til.
En til en-samtaler med de største
Etter foredraget i plenum var de største entreprenørene invitert med på en til en-samtaler med Kystverkets prosjektteam. Totalt skal de gjennomføres 13 slike samtaler i dagene framover, opplyser byggherren.
Dette er leverandørene som har meldt seg for en til en-samtaler med Kystverket:
Acciona
Powerchina International Group LTD
JV OHLA WeBulid
Ompreza Pizzarotti & C.S.p.a
China Communicatiuons Construction Company
Webuild S.p.A Norway
Dragados Norge AS
Sacyr Construction SA
Nordisk Tillväxt / Hyundai
Ballast Nedam
Implenia Norge
Veidekke Entreprenør
Skanska Norge
– Vi har tilgjengeliggjort foreløpige anbudsdokumenter og sendt ut noen konkrete spørsmål i forkant av samtalene, så vi håper og tror at entreprenørene er godt forberedt og gir oss nyttige tilbakemeldinger, sier Skjeppestad.
– Siste frist for entreprenørene til å gi skriftlige innspill til de foreløpige konkurransedokumentene er 15. februar.
– Etter den tid vil jobbe videre med å ferdigstille anbudsgrunnlaget. Målet er å få utlyst totalentreprisen i løpet av tredje kvartal 2023, og muligens skrive kontrakt i løpet av tredje kvartal 2024, forteller Skjeppestad.
Forberedelser til anbudskonkurranse
Byggingen av Stad skipstunnel er planlagt utlyst som én stor totalentreprise med fast pris, anskaffet etter konkurranse med forhandling.
Grunnlaget for leverandørkonferansen på Gardermoen var å forberede entreprenørmarkedet på den kommende konkurransen, skriver Kystverket.
– Målsettingen med konferansen var tredelt. For det første ønsket vi å presentere prosjektet gjennom tekst, bilder og film, og få opp kunnskapen om skipstunnelen og det omfattende og spektakulære arbeidet som skal skje ute på Stadlandet. Dernest ønsket vi å presentere detaljer vedrørende kontrakt, anbudsgjennomføring og tekniske utfordringer med mer, for å forberede entreprenørmarkedet på den kommende konkurransen. Sist, men ikke minst så gjør vi dette for å få tilbakemeldinger og innspill til konkurransedokumentene våre, sier Skjeppestad.
– Stor interesse
Ifølge prosjektlederen viser oppmøtet, engasjementet og tilbakemeldingene så langt at det er stor interesse for prosjektet.
– Det er mange som kan tenke seg å være med på å bygge verdens første skipstunnel, sier Skjeppestad.
Etter første publisering har artikkelen blitt oppdadert med listen over de 13 entreprenørene Kystverket har en til en-samteler med.