Seivikbukt, et av fire skredpunkt som sikres langs fylkesvei 882 mellom Øksfjordbotn og Øksfjord.Foto: Trond Jøran Nilsen/Finnmark fylkeskommune.
Har valgt entreprenør for stor skredsikringskontrakt
Strekningen på fylkesveg 882 mellom Øksfjordbotn og Øksfjord i Finnmark er utsatt for snøskred, og er ofte stengt på grunn av skred eller fare for skred. Nå er anbudskonkurransen for skredsikringstiltak på strekningen gjennomført.
Finnmark fylkeskommune mottok tre tilbud på bygging av skredsikring på fylkesveg 882 mellom Øksfjordbotn og Øksfjord. Etter gjennomgang og evaluering av tilbudene er DS Entreprenør AS tildelt kontrakten, opplyser Finnmark fylkeskommune på sine nettsider.
Annonse
Kontraktens har en verdi på cirka 185,8 millioner kroner inklusive merverdiavgift, og prosjektet er planlagt ferdigstilt i september 2027.
Byggekontrakten ble signert av samferdselssjef Bjørg Anita Joki i Finnmark fylkeskommune og Oddmund Sletten, daglig leder i DS Entreprenør AS.
– Dette er et stort og viktig skredsikringsprosjekt som vil bedre regulariteten for innbyggere og næringsliv i Loppa og Hasvik kommuner. Anbudskonkurransen var god, og vi ser frem til samarbeidet med DS Entreprenør i gjennomføring av dette prosjektet, sier Odd Erling Mikalsen hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune.
Daglig leder Oddmund Sletten i DS Entreprenør er fornøyd.
– Dette er det største prosjektet av denne typen skredsikring med stive støtteforbygning i Norge. Vi takker for tilliten, ser frem til samarbeidet og gleder oss til å gjennomføre oppdraget, sier Sletten.
Det er i første omgang planlagt å sikre fire skredpunkter mellom Øksfjordbotn og Øksfjordtunnlene for å bedre regulariteten. Skredpunktene som sikres er Øksfjordbotn, Seivikbukt, Hamnbukt/Stranda og Bukta, opplyser fylkeskommunen.
Det planlegges skredsikret med støtteforbygninger hvor hensikten er å holde snøen i fjellsiden og på den måte hindre skred. Dette kombineres stedvis med fanggjerder som dimensjoneres til å stoppe mindre snøskred.
Bakgrunnen for at valgte skredpunkter sikres først er at de historisk sett har hyppigst skred på veien. I tillegg er det de punktene som er mest krevende å vurdere på vinterstid, skriver Finnmark fylkeskommune.