Den gamle jernbanebrua på Hell nord for Trondheim skal gi forskere svar på hva slike bruer kan tåle av belastning.
Demonterer 115 år gammel stålbru på Hell
Den 115 år gamle jernbanebrua på Hell demonteres denne uken, men får nytt liv i et nytt forskningsprosjekt.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Adresseavisen i en artikkel på sine nettsider.
Den gamle jernbanebrua over Stjørdalselva ble bygd mellom 1898 og 1902. Når demonteringen av den over 100 år gamle brua starter denne uken, skal deler av den brukes i et ti år langt forskningsprosjekt.
– Dette er ei gammel stålbru som har svært mange likhetstrekk med andre jernbanebruer her i landet. Vi har cirka 1.000 jernbanebruer av stål, og majoriteten av disse er bygget før 1960. Det vil si at det er mange bruer som nærmer seg pensjonsalder. Om vi kan forlenge levetiden på disse, er det veldig mye penger å spare, sier Reidun Svarva, prosjektleder for forskning og utvikling i Bane Nor.
Håpet er at forskningen også kan gi bedre og mer effektive inspeksjonsmetoder.
– I dag bruker vi mye tid på visuelle inspeksjoner. Nå har vi ei bru tilgjengelig der vi kan teste hvordan vi kan bruke instrumenter og måleutstyr i inspeksjonsjobben. Det kan bety mer effektive inspeksjoner med bedre kvalitet, sier Svarva til Adresseavisen.
Prosjektet finansieres av Jernbanedirektoratet og Bane Nor. Selve demonteringen av den gamle brua koster ni millioner kroner. Den nye forskningsstasjonen, som har fått navnet «testarena Hell», koster 4,5 millioner kroner, heter det i artikkelen.