Et av prosjektene som har fått støtte skal se hva som potensielt kan skade fergekaier, og tiltak for å hindre det.
Foto: Paul Kleiven / NTBPaul Kleiven
Fire prosjekter får 40 millioner kroner til transportforskning
Pengene skal bidra til bedre samkjøring i trafikken, sikring av fergekaier og færre driftsforstyrrelser i jernbanen.
Det er Forskningsrådet som har valgt ut de fire prosjektene blant 29 søknader. Prosjektene skal blant annet bidra til å redusere klimautslippene, bedre trafikksikkerheten, forbedre transportinfrastrukturen og utvikle ny teknologi som gir oss nye måter å reise på.
De fire prosjektene er:
Transportøkonomisk institutt (TØI) får støtte til to prosjekter 10.000.000 kroner x 2).
I det ene skal forskere undersøke hva som skal til for å øke samkjøring og hvilke verktøy som er nødvendig for at flere skal kjører sammen eller deler kjøretøy. Målet er å bidra til et mer effektivt, bærekraftig og inkluderende transportsystem i distriktene.
I det andre prosjektet skal forskere ved TØI undersøke hvordan tydelig informasjon om kostnader knyttet til bilbruk og bilhold påvirker atferd og holdninger. Prosjektet skal fremme et bærekraftig, kostnadseffektivt og mindre bilavhengig transportsystem.
SINTEF (9.900.000 kroner) skal lede et prosjekt der forskerne vil bruke kunstig intelligens og utvikle matematiske modeller for bedre planlegging ved behov for å erstatte jernbanetilbud og for kostnadseffektive investeringsbeslutninger for infrastruktur. Prosjektet skal fremme mer effektiv jernbanemobilitet.
NTNU (9.999.000 kroner) skal lede et prosjekt hvor forskerne skal undersøke hvilke farer som har størst potensial for å skade fergekaier og hvordan farene vil utvikle seg på lang sikt med klimaendringer. Fergekaier er kritisk transportinfrastruktur som er svært utsatt for uforutsette skader.