Rundt 1.300 meter kommunale og private veier og atkomster
1.600 meter sykkelvei med fortau
800 meter gang- og sykkelvei/fortau
To stålbruer for gående og syklende
Håvåsen bru og Storasund bru
Rundt 150 nye veilys
2.200 kvadratmeter støyskjerming
Hovedpulsåren til Haugesund er ferdig etter to års arbeid, skriver Risa i en pressemelding.
Annonse
Prosjektleder Jon Erlend Sørhaug i Risa sier han er svært fornøyd med gjennomførigen.
– Det har vært et spennende prosjekt med mange lærlingtimer og fem fagbrev er tatt underveis i prosjektet. Samarbeidet med byggherre, Rogaland fylkeskommune, har vært bra, sier han i meldingen.
Karmsundgata er utvidet fra to til fire felt, fra det såkalte Opelkrysset og snaut 1.100 meter mot sentrum. På strekningen er det bygd egen vei for sykkel, fortau for gående og to nye gangbruer over fylkesveien.
– Etter to år med bygging kan alle trafikanter komme lettere og tryggere fram i Karmsundgata. Alt som er bygget tilfredsstiller kravene til universell utforming, heter det i pressemeldingen.
Første spadestikk ble satt 10. desember 2021, og prosjektet har kostet 475 millioner kroner.
Utbyggingen av Karmsundgata er finansiert av Haugalandspakken. I Haugalandspakken er det bygget omtrent 60 større og mindre prosjekter for rundt tre milliarder kroner.