Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset. Foto: Vest Betong AS
Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset. Foto: Vest Betong AS

Starter mudring på dypvannskai Mo i Rana

Arbeidet med å etablere en ny dypvannskai og mudre i farleden foran Toraneskaia i Mo i Rana er i full gang.

Publisert

– Deponiområdet er ferdigstilt, og alle tiltak for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av mudringen er på plass, skriver Kystverket i en pressemelding.

Hovedentreprenør Vest Betong AS skal samarbeide med Gerd Stensen AS for mudringsarbeidet.

– Totalt skal det mudres over 100.000 kubikkmeter masser, noe som tilsvarer omtrent 15.000 lastebillass. Arbeidet vil hovedsakelig utføres med kranlekter og grabb. De mudrede massene vil bli lastet og transportert på sjøen med hjelp av lektere og slepebåter, heter det videre i meldingen.

Fra befaring på anlegget. F.v. prosjektleder Berit Kalstad i Rana kommune, Gunnar Kolskog fra Norconsult og prosjektleder Ivar Haug fra Kystverket. Foto: Kystverket
Fra befaring på anlegget. F.v. prosjektleder Berit Kalstad i Rana kommune, Gunnar Kolskog fra Norconsult og prosjektleder Ivar Haug fra Kystverket. Foto: Kystverket

– For prosjektets fremdrift har det vært kritisk å få ferdigstilt deponiområdet ved Langneset så raskt som mulig, ettersom vi kun har tillatelse til å mudre fra september til februar med hensyn til naturmiljøet. En forsinkelse i etablering av deponiet ville derfor ha medført en kortere mudringsperiode med større risiko for at vi ikke rekker å ferdigstille all mudring i løpet av en sesong. I gjennomsnitt må vi mudre nesten 100 lastebilslass per dag for å bli ferdige i tide, så vi ønsker derfor å utnytte mudringssesongen optimalt, sier Martin Fransson på Kystverket som er prosjektleder for samarbeidsprosjektet, i meldingen.

Deponiet på Langneset er nå etablert, hvor de skal håndtere de forurensede muddermassene som skal bygges inn i kaia. Massene vil deretter bli stabilisert for å hindre lekkasje av miljøgifter og sikre en stabil byggegrunn.

Foto: Vest Betong AS
Foto: Vest Betong AS

– Øvrige rene masser som fjernes fra havneområdet, vil bli deponert på stort dyp lenger ut i Ranfjorden. Prosjektet vil overvåke mudringen både med hensyn til spredning av partikler i sjøen gjennom turbiditetsmålere og sedimentfeller. Det vil også jevnlig bli tatt miljøprøver fra muddermassene for å sikre at all forurensing blir trygt håndtert i deponiet på Langneset, skriver Kystverket.

Når mudringsarbeidet avsluttes våren 2025, starter arbeidet med å etablere den nye dypvannskaia. Dette arbeidet vill pågå frem til sommeren 2026, da den nye kaia kan tas i bruk.

«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS.

Powered by Labrador CMS